måndag 15 augusti 2011

Vad använder man provbroderiet till?

Som ni vet bör man alltid testa sina maskinbroderidesigner. Allra helst på samma material som man tänkt sy ut dem på, men för mig kändes det viktigast att se att bokstäverna jag diggat inte var för täta för en t-shirt, så till barnens stora glädje sydde jag ut designen på ett militärfärgat tyg. Det blev - tycker jag - helt OK, och sen dess har jag maskinbroderat flera t-shirts (som jag skrev om igår).

Men kvar är provet. Jag har otaliga tygrutor med broderier, både egna och andras, som ligger i en hög och ser dumma ut! Vissa är helt perfekta, men sydda på ett tyg som jag inte vill(e) ha till just den designen. Det är ju lite tråkigt att jag spenderat tid och kraft på ett broderi som sen bara ligger, så fortsättningsvis kommer jag att försöka fundera ut vad jag kan använda provbroderiet till.

Med det här aktuella broderiet var det inte så svårt. Med flit sydde jag på en stor tygbit och därför var jag nästan innan jag broderat färdigt provbroderiet på det klara med att det skulle bli ett pennfodral. Och det blev det!

Pennfodral är både roliga och snabba att sy och har man sytt ett tag så behöver man inget mönster direkt. Det här pennfodralet räcker gott och väl för även ovässade sprillans nya blyertspennor. Online hittar man flera olika mönster, men allra enklast tycker jag det är att utgå från något i stil med vad som visas i den här videon (och de följande i samma serie som dyker upp som länkar när man sett färdigt den första o.s.v.).

Enkelt förklarat!

2 st tygbitar som har vadd och baksidestyg i lagom storlek. Zick-zacka kanterna runtom tätt. Sy fast ett blixtlåst upptill. Sy samman runtom hela pennfodralet från avigan. (Kom ihåg att lämna en bit av blixtlåset öppet, annars blir det inte kul!) Om du vill ha en botten så syr du av ca 1" i båda nedre hörnen. Vänd över till rätan.

Pennfodral eller sminkväska, ett enda tyg eller sytt i lappteknik, med eller utan band att hålla pennfodralet (sminkväskan) i. Använd applikationer, maskinbroderi eller både och.

Är du något så när duktig på att sy kan du under en sydag säkert få ihop 10-15 stycken! Men det är klart, då har du förstås zick-zackade kanterna inåt - synliga.

Om du som jag tycker att det är lite fult och känns lite oproffsigt kan du kolla den här steg-för-steg-förklaringen från Flossie Teacakes, som jag tycker är alldeles utmärkt! Dels slipper du se zick-zackstygnen och dessutom löser hon "blixtlåsknövlet" precis som jag gör!

Jag såg också en annan lösning för blixtlåset. Man syr ihop pennfodralets övre delar med långa stygn. Sen lägger man blixtlåset under med tänderna centrerade och syr fast det så nära man bara kan komma. Sen sprättar man upp stygnen längs med blixtlåset, öppnar blixtlåset och så syr man först ihop yttertyget som sitter samman med vadden, räta mot räta. Sen syr man ihop fodertyget, aviga mot aviga förutom längst ner i botten där man lämnar en liten vändningsöppning som man efter att man vänt pennfodralet syr ihop för hand. Snyggt slutresultat, men lite för mycket finlir för att det ska passa mig ...  =O)

Det var så roligt att sy pennfodral att jag nog ska sy flera idag! Funderar på att använda Lena Schelins utmärkta grundmönster från FQ. (som väl de flesta av er prenumererar på?) Annars tycker jag att ni genast ska sätta igång, det är en trevlig quilttidning med nordiska designers och flera olika kurser i kunskaper som quiltare behöver.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...