fredag 25 mars 2011

Färdigt UFO+liten sminkväska av broderitest+grytlappar när tyget inte räcker - steg-för-steg-bildserie

Vilken dag har haft i syrummet! Toppis har fått spinna på mest hela dagen, med kortare pauser för kaffe och barnhämtning.
Allra först - jag har sytt färdigt en quilt till! Nu är jag verkligen på G med stora quiltar. Den här är ett UFO som jag länge velat sy färdigt, och så idag - när jag ändå var i farten - så tog jag tag i den, och minsann hann jag quilta färdigt den innan det var dags skolpromenaden för att hämta hem mina hjärtegryn. Nu ikväll fixade jag kantning och voilà - skåda "Mitt Afrika"!
Jag kan inte fota en stor quilt själv så istället för att ha den som en pannkaka på golvet har jag draperat den över soffan. Passar jättebra till vårt vardagsrums färger, dessutom.

Närbild på quiltningen. Jag har visat den här quiltningen förut, dock på ett mycket mindre projekt. Här är bågarna bra mycket större, men inte så stora att det blir bubbligt, dock! Vadden jag använt och som jag blivit kär i är bambuvadden som Quiltbiten säljer - hur läcker som helst att quilta i! Det främsta skälet till att det tagit flera år(!) att göra färdigt den här quilten av en jelly roll (fast de kallar det nudlar) Afrikanska batiktyger från Quiltakademin, är att jag hade så kul med tygerna att jag helt glömde bort att jag behövde spara till kantning. Så vid nästa syfestival köpte jag ett stort tyg till baksida och kantning. När jag sen skulle börja var vadden slut ... men skam den som ger sig - nu är "Mitt Afrika" färdig och jag kan stryka ännu ett UFO från listan. Skönt!

Jag testade ett broderi idag, och eftersom det inte blev riktigt som jag tänkt mig så fick testet bli en liten sminkväska. Såna får jag aldrig nog av!

Som jag skrev häromdagen kom KS hem med tyger från Quiltbiten. De här var de han köpt, förutom panelen som jag redan sytt av.
Inte illa, eller hur? Duktigt shoppat! Köksrutigt och köksattiraljer - jaha, fler grytisar!

Men hur jag än räknade så skulle inte tyget räcka till baksida på fyra stycken, så då fick jag lösa det så här - steg för steg:

Först syr jag grytlappens framsida och fäster mot vadden. Antingen syr jag direkt mot vadden eller också klistrar jag fast sen. För att få till baksidan gör jag så här. Jag börjar med att med hjälp av 505 klisterspray fästa grytlappsframsida och grytlappsvadd mot baksidestyget, sen renskär jag med 1" runtom. I hörnen skär jag bort så att det fortfarande är just 1" in till hörnet.

Så viker jag in dubbelt på två motstående sidor och nålar.

I hörnen viker jag in som jag skulle göra på ett paket och sätter en nål med huvudet ut ifrån tyget i varje hörn, parallellt med nedre kanten på grytlappen. Där ska min vikning bli.

Sen är det lätt att vika in dubbelt och få till snygga miterade hörn. En raksöm tätt intill inre kanten och på med en ögla, så är din grytlapp klar!


På det sättet kunde jag sy fyra grytlappar, och har massor av tyg av de fina Quiltbitentygerna kvar.

Så tog jag fram SNS-linjalen och fick ihop ett par grytlappar till, av de andra tygbitarna. Men det är massor av tyger kvar att sy av - grytisar eller annat!

Ni förstår att jag haft en härligt kreativ dag och jag njuter i fulla drag av min nya quilt!






6 kommentarer:

Catarina C sa...

Grattis till ditt färdiga UFO, snyggt blev det och fin kviltning. Din sminkväska och dina grytlappar blev också fina, ska försöka komma ihåg ditt tips nästa gång det är dags att sy grytlappar. Måste vara härligt få så mycket gjort på en dag. Kram

Marianne´s hantverk sa...

Bara gratulera till Ditt fina täcke och grytlappar.Nu får Du ta nya tag och bjuda oss på nya fina alster och quiltingar.

Katarina sa...

Vilken fart det var på dig och maskinerna då!:-)) Fin-fina resultat också! Kram Katarina

Lena sa...

Så mycket snyggt du gjort,som alltid.Täcket är Supersnyggt!
Kram Lena

Quiltepigen sa...

Åhh du laver bare så mange flotte ting Agneta.

Gunnel sa...

Jättefint Afrikatäcke! Brukar inte gilla batik men i brunt och beige var det snyggt! Ha de' bra!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...