fredag 19 augusti 2011

Har du gjort något av faux (oäkta) chenille? Del 1

Jag älskar olika quiltningstekniker och försöker att hålla mig à jour med de senaste som kommer fram, vare sig det gäller nya linjaler eller annat. En teknik som är jätterolig, lätt att variera och som dessutom gör av med de där tygbitarna som kanske inte är storfavoriter (trots att man köpte dem i stor glädje!) är faux chenille. Jag kallar det bara chenille i fortsättningen!

Chenille är enkelt förklarat ett sätt att få ett luddigt och mjukt tyg, som har ett dekorativt mönster.  Så idag tänkte jag börja en serie om just chenille och visa hur man gör och sy ihop en kudde i tekniken. Du behöver en chenilleskärare, men om du inte har någon och ändå absolut vill testa så fungerar det med en vass och inte jättestor sax också, fast det tar mycket längre tid, så jag rekommenderar dig att investera i en chenillekniv. De finns i olika utföranden och här är ett par exempel:




Man börjar med att fundera ut hur pass stor del av projektet som ska vara i chenilleteknik - det kan vara hela eller som jag visar, flera delar. När man hittat "sin" storlek ska man leta reda på 5-6 tygbitar i den storleken plus lite skärmån där det översta tyget blir det som kommer att synas mest. Det blir läckrast om översta tyget är aningen stormönstrat! Det understa tyglagret brukar jag låta vara lite större eftersom det underlättar både för skärning och sömnaden i nästa steg. Man kan lämna 1-2 lager oskurna, men jag brukar tycka att ett räcker! Jag har ritat tygerna olika stora för att det ska synas att det är många, men i verkligheten skär jag bara det understa större.



Lägg tygbitarna ovanpå varandra med det tyg du vill ska synas överst. De andra lagren kan vara riktiga "fultyger", de kommer ändå inte att synas speciellt mycket. Chans att göra sig av med sina större resttyger med andra ord. Dock ska du hålla dig till god quiltkvalitet på alla tygerna!

Börja med att rita ett streck diagonalt på det översta tyget. Den diagonala skärningen krävs för att tyget ska fransa sig snyggt. Om man känner sig osäker kan man rita upp alla strecken men jag tycker att det är smidigt att använda sömsmånsmätaren (eller vad den nu heter, den där metallpinnen i alla fall som jag visar på bild nedan) som man sätter fast bakom nålhållaren. Sy sedan raksömmar (gärna lite tätare stygn, jag ställer maskinen på 2) med ca 1 cm mellan varje över hela tygstycket.


Puh, det tar sin tid men du behöver i varje fall inte fästa trådarna .... ;O)

Sen tar du fram chenilleskäraren och skär genom alla lager FÖRUTOM det understa! Här kan ni se en film där Nancy Zieman visar tekniken.

När du skurit genom alla kanaler ser du början till hur slutresultatet blir, men det är mer som ska göras. Du måste få fram luddigheten bättre, och det finns två tekniker för det. Den ena är att du kör en snabbtvätt och sedan torktumlar ordentligt. Men det blir en hel del trådar överallt i maskinen. En mer tidsödande, men ändå fungerande teknik är att använda sig av en tät och ganska vass borste. Borsta relativt hårt över alla lager tills du uppnår önskad luddighet.

Mina tygval:
En sak man kan tänka på är vilken färg man vill ha på luddet - vill du ha mörkt ludd ska du välja mörkare tyger, och ljust ludd kräver ljusare tyger. En bra idé är att välja mörkare tyger under för att få en läcker effekt på ett ljust tyg och tvärtom. Tyget längst till vänster är mitt "topptyg".

Så väljer jag ordning på tygerna och placerar dem i en hög. Jag har skurit till remsor som är 6½" breda (linjalen) och lite extra på understa tyget.

Mitt diagonalstreck ditritat. Det gör inget att det syns, efter allt jag ska göra med tyget så kommer strecket att vara ett minne blott!



Sy sedan i linjen och placera sömsmånsmätaren så att den är ca 1 cm från nålen.


Sen är det dags att "chenilla" - skär upp mellan sömmarna utan att skära understa tyglagret.

Nej, jag är inte vänsterhänt, men jag kan omöjligt fota med kameran i vänster hand ...

Sen tar jag fram min chenilleborste, för naturligtvis finns det en specialborste också för detta! Jag borstar relativt hårt med metallsidan åt alla håll och kanter för att få mycket luddighet.
Närbild på färdigchenillat (nu börjar det bli komplicerad svenska!) tyg!
Som ni ser är det både luddigt och lite vågigt, precis som man vill ha det!

Jag hoppas ni blivit nyfikna på tekniken, i nästa inlägg ska vi sy med vår egenhändigt tillverkade chenille!





5 kommentarer:

Lotta i S-vall sa...

Men va spännande, jag har länge velat prova denna teknik men det har inte blivit av . NU SKA det bli av , tack Agneta

Kramar o ha de bäst

Unknown sa...

Dette ser spennende ut, gleder meg til fortsettelsen. Fin måte å bruke stoff en ikke er så fornøyd med lenger.

Ann-Marie sa...

Vad snyggt, praktiskt sätt att göra sig av med fultyger. Chenilleborsten ser ut som en borste man har till mockaskor (tror jag) jag har i alla fall en liknande som jag köpte på skoaffären.
Tack för alla intressanta inlägg du har på din blogg, att du delar med dig.
Ann-Marie L

Vera Holmgren sa...

Tack för jättebra instruktioner!
Vera

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...