tisdag 1 mars 2011

Sy av smulor ... del 2

Så där ja! Nu har jag sytt igen! Min idé fungerade - nästan! Men jag tror jag fått till något kul! Jag började med att skära till 5" kvadrater av ett beige tyg. De lade jag - efter att ha markerat mitten på alla diagonalt med ett blyertsstreck - ut ovanpå de bitar som jag fått ihop av mina tygsmulor.

Det var lite knöligt här och där, men jag fick till det. Sen skar jag ut dem allteftersom, och sydde nya tygsmuletyger av de små bitar som blivit över - jag ville ha MÅNGA HST av mina tygsmulor.

Där det blev väldigt svårsydda bitar sydde jag fast hela 5"-kvadraterna, fast bara med en del av triangeln fastsydd.
De kvarvarande trianglarna sydde jag på med pressarfotens kant mot triangelns långsida, och det blev bara någon bit som jag fick skära till ordentligt efteråt.

Visst är det härliga bitar? Med min sax klippte jag bort hörnsnuttarna, det är nog knöligt ändå att sy med så många tyger som ligger omlott. Det blev en jättehög att pressa.

För att få det så platt som möjligt använde jag stärkelse, då och då min bästa vän i syrummet! Speciellt vid triangelsömnad tycker jag det är toppenbra!


Sen var det dags att göra ett testutlägg!


Stycket i mitten måste alltså fixas till! Så jag tog lite av mina scraps - som kändes stora att jobba med(!), och fyllde på. För att få exakt det jag ville storleksmässigt blev det lite jobb, men jag tycker det var väl värt det. Där golvet sticker fram skar jag ut 9"-kvadrater av ännu ett beige tyg. Naturligtvis räckte det inte, så ett beige block är ihopsytt och ett annat är av ett annat tyg, men jag gillar det!

Det är sytt på några ställen, men jag har mest lagt ut det för att se om det fungerade, och jag är jättenöjd! Quilten "Wild & Crazy" är långt ifrån färdig, men under morgondagen så kanske ... Jag överväger att maskinquilta i de 10 rutorna, men vi får se - jag kanske får någon annan idé under kvällen!

Mittenbiten är väldigt speciell, nästan lite som en minnesquilt. Det finns jultyger, påsktyger, rester från massor av projekt jag vet vilka de är, och ännu fler från tyger som jag inte vet vad de varit från början. Jag har nämligen fått en del scraps av en mycket kär quiltvän, tusen tack, goa du!

Men för att kunna bo kvar måste jag genast dammsuga, de bitar som var tygsmulor är numera tygdamm - med mycket få undantag - och trådar har jag precis överallt - på mig och över alla bord och golv, både i vardagsrum och syrum. Hujedamig om någon kommer nu ... =O)

En kul grej, jag passade på att göra mig av med halvspolade undertrådar också, det syns inte alls, men piecingen är gjord med grönt, svart, lilagrå, vitt och beige!









11 kommentarer:

Gunilla.B sa...

Hur häftigt som helst! Det är nästan det roligaste. att sy av scraps (och crumbs)!

Neoma sa...

Men vilket arbete! Helt otroligt att det går att skapa något så vackert av små tygrester!! :O Älskar verkligen hur allt det gröna "blomstrar", det känns så levande!

/mari

pialuttan sa...

Så kuligt det blev! Du skulle nog göra en quilt av det som finns i min papperskorg nu....Jag har kastat allt som inte blev en 3" ruta eller en 2,5"remsa!
kramen,

Rose-Marie sa...

Vilken färgklick, kanonläckert
Kram

@GNETH@ sa...

Beundrar verkligen ditt tålamod att ta rätt på alla "smulor". Själv kastade jag en hel kasse full med scraps för ett par veckor sen. Vi har gjort lite renovering här hemma på sistone och då blev det även en massa garderobsrensning och omflyttningar, konstaterade då att den scrapspåsen säkert legat i 2 år och ingenting hänt med den och då gör det nog inte det på dom kommande 2 åren heller, därför åkte den väck. Men kan ju avslöja att jag har en hel del kvar ändå i plastlådor och dom står säkert ett tag till.
Ska bli kul att se det färdiga resultatet av din "smulquilt" det ser ju redan jättebra ut.

Kram A

Anonym sa...

Gud så häftigt, jättesnyggt. Inget är ju för litet för att inte tas tillvara på nästan.

Marianne´s hantverk sa...

Vilken fin återanvändning. Kul att följa framväxten av quilten.
Kram

AnkiS sa...

Vilken härlig kvilt det verkar bli. Jag gillar verkligen den här idén att ta till vara lapparna - det är verkligen lappteknik det!

Wivi sa...

Vilken kul idé. Det ser jättefint ut.

Unknown sa...

Känner mig lite inspirerad. Kanske att crumbs smittar...

Bibbi sa...

Varifrån får du din energi... finns den att köpa??
Blickarna vandrar lite ängsligt till min stora låda fylld med dåligt samvete i form av scraps!!
Ditt arbete betalar sig... helt klart och du får ett skönt täcke på kuppen! Och... du har tömt en massa "spolslattar". Härligt!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...