onsdag 19 oktober 2011

Pennfodral utan fula traskanter på insidan steg-för-steg tutorial

Som ni vet älskar jag att sy små saker, speciellt necessärer och småförvaringar. Jag har fått en fråga om jag inte kan visa hur jag syr, så idag har jag sytt ihop en penselförvaring (nya oanvända förstås) som jag tänkte visa här. Storleken är också lagom för pennor, om man inte har 30 st ... =O)

Du behöver:

2 st bitar av utsidestyg 4" x 10"
2 st bitar av fodertyg 4"x 10"
2 st bitar stabil vadd (jag använder dukvadden från maskinbroderi) 4" x 10"
2 småbitar av utsidestyget till avslutning på blixtlåset 2" x 4"
1 blixtlås (jag använder "vanliga" ej delbara) som är ungefär 10" långt

Dessutom använder jag tre olika pressarfötter. Jag börjar med inchpressarfoten. När jag syr fast blixtlåset använder jag den långa blixtlåsfoten (se bild längre ner) och när jag syr dekorationssömmar längs med blixtlåset på rätan använder jag kantningspressarfoten med en ledare i mitten.

Börja med att pressa alla tygerna.

Börja med att klippa av blixtlåset så att det är ca 8 " långt. Det här gör jag för att få snygga hörn upptill, annars blir det lätt knöligt och fult. Istället ersätter jag blixtlåset med en tygbit i vardera ände.
Så här klipper jag, ungefär. Det spelar inte så stor roll eftersom jag centrerar blixtlåset senare.

Jag börjar med att lägga blixtlåstyglappen med rätan nedåt och det mesta av tygbiten ovanpå blixtlåset. Sen syr jag rakt över. Jag tar det lite lugnt för att inte nålen ska tjonga av när jag syr över själva blixtlåset.
Så viker jag tillbaka tyget och syr en raksöm (min är inte rak, om än raksöm!) intill blixtlåset.

Jag gör likadant i andra änden av blixtlåset. Se till att du håller ihop blixtlåset så att det inte blir en ful glipa. Här ser ni att jag har gott om tyg över. Bra!
Man kan fundera hur jag tänkte - men den här bilden visar i alla fall hur utsidestyget är fäst mot dukvadden. Har du inte dukvadd ska du använda någon annan relativt stabil vadd, så att ditt pennfodral kan stå utan att se fult ut.
Nu gäller det att ha tungan i rätt mun! Lägg ett av dina utsidestyger med rätan ner ovanpå blixtlåsets ovansida. Här försöker jag se till att blixtlåset centreras, därav nålen.

Nu är det dags att byta till den smala blixtlåsfoten. Jag tycker den fungerar bäst eftersom bredden gör att jag kan använda pressarfotens högra sida så att den går exakt längs med kanten. Det beror förstås på blixtlåsets bredd, men jag köpte flera hundra i Dubai som var lika breda ...

När jag kommer dit blixtlåsdragaren är stannar jag upp, lyfter pressarfoten men lämnar nålen i "nerläge" och drar upp blixtlåset så att jag kan sy färdigt sömmen.

Fortsätt genom att lägga fodertyget precis som bilden visar, fast kant i kant, förstås. Blixtlåset hamnar mellan lagren av tyg. Se till att fodertyget också ligger exakt i kortsidorna. Sy på samma sätt, och dra ner blixtlåset när du kommer till dragaren.

Om du har lyckats så ser det ut så här när du öppnar upp.
Men innan du syr fingerpressar du ner tyget på både rätan och fodersidan. Jag drar ner fodertyget så det ligger kant i kant med utsidestyget och nålar, så att det inte kommer under och trasslar till det när jag syr nästa sida av pennfodralet.

Såja, nu är ena sidan färdig - över till andra sidan!
Lägg utsidestyget med rätan ned mot det andra utsidestyget. Se till att kanterna ligger exakt vid blixtlåset och i sidorna. Sy precis som i första steget.
Vänd ditt pennfodral och sy fast andra foderbiten som bilden visar.

Öppna upp och skåda insidan! Jag har sytt ditt en märklapp redan innan jag sydde fast andra sidan av fodertyget, men det är ju inget man "måste" ha! Fingerpressa och nåla fast också den här fodersidan så att den ligger exakt mot utsidestyget.

Vänder du så ser du hur fint det kommer att bli. Skär bort det överflödiga tyget från blixtlåslapparna.
Byt nu pressarfot, det är dags att sy dekorationssömmen runt blixtlåset.

Ställ om nålen så att den går några snäpp till vänster.



Låt mittenledaren gå längs med den vikta kanten så får du ett snyggt slutresultat!

Visst blir det utmärkt? Tänk på att du inte ska ha tyget hela vägen in mot blixtlåset, för då blir det segt att dra (tro mig, jag har gjort alla fel man kan göra med necessärer!!)

Se nu till att blixtlåset är ÖPPET!! Ta bort nålarna och lägg utsidan räta mot räta och fodertyget räta mot räta. Det är nu själva tricket för hur man syr ett pennfodral, en väska eller en necessär utan traskanter på insidan kommer!

Nu ska du ha inchpressarfoten igen! Börja sy där jag placerat nålarna. Var försiktig när du syr över blixtlåset så att inte nålen smäller av!
När du sytt runtom ska det se ut ungefär så här. För att få snygga hörn i överkanten kan du nu klippa ner ytterligare just där blixtlåset är, till ungefär halv sömsmån.

Vill du ha ett platt fodral så syr du inte av hörnen, annars gör du som jag för att få en liten botten - centrera sömmarna mot varandra och nåla. Rita sedan ett streck 1" från spetsen (se till att sömsmånerna går åt samma håll) och sy en raksöm. Gör likadant runtom.
Nu ser ditt pennfodral ut ungefär så här. Dags att vränga över till rätan. Stoppa in handen i hålet i fodret och ta tag i yttertyget och dra igenom.

Eftersom du fixade till hörnen så ser de alldeles utmärkta och "släta" ut - en proffsig finish gör stor skillnad! Mina hörn har jag en linjal som jag trycker ut med - inget vassare, för då riskerar jag att få hål och det är det sista jag vill - nu är jag nu snart färdig!
 Här är pennfodralet vänt, och det är bara ett steg kvar att göra!
 Jag använder mig av klisterband (såna man har till gardiner) och klipper ett lika långt som öppningen och delar det på hälften på längden. Sen pressar jag och väntar tills det kallnar. Sen trycker jag ner botten och då är pennfodralet ...

FÄRDIGT!

Vill du kan du också välja att sy in en tamp att hålla i - den stoppar du isåfall in innan du syr ihop runt om. Kom ihåg att se till att den inse fastnar i sömmen! Vill du quilta? Då gör du det när du fäst samman dukvadden med framsidan. Med den dukvadd jag använder så funkar det utmärkt att quilta på. Ett broderi? Det gör du isåfall först av allt!

Hahaha, det här tog minst tre gånger så lång tid att skriva som att sy - och nu kan ni alla använda tekniken för att slippa fula insidor med traskanter, på necessärer, väskor och andra småförvaringar!




12 kommentarer:

Bibbi sa...

Jag tycker om när det är snyggt inne i nessarna och det blir det ju med den här medtoden! Snyggt jobbat! Har du möjligen en pdf. på det här... då skulle jag bli glad?!
Kram Bibbi

Squirrels do Sew sa...

Vilken bra instruktion Agneta. Detta blir helgens övning
Lotta

Quiltepigen sa...

Det er rigtig flot lavet Agneta,Tak for det fine arbejde.
Jeg har idag lavet et til min datter.

Rose-Marie sa...

Tusen tack Agneta.
Kram Rose-Marie

Anonym sa...

Vilken finl bogg du har. Jag är glad över alla tips du delar med dig eftersom jag är ny i Quiltvärlden.
Lisbeth

Gunilla syr och skriver sa...

Tack för din utförliga sybeskrivning av pennfodralet och för att du delar med dig av dina mönster.
Hälsningar Gunilla i Luleå

Anonym sa...

Råkade hamna på din blogg av en slump och måste bara få berömma dig för dina tips, till och med jag som inte kan sy speciellt bra förstår hur man ska göra, bara man följer dina råd hela tiden. Jag tänker helt klart försöka mig på att sy ett fodral efter din beskrivning. Tack för att du delar med dig.
Glada hälsningar
/Ammii

Anonym sa...

Tusen tack för denna tutorial. För första gången i mitt liv har jag sytt en liten väska som blev helt perfekt tack vare att jag följde din steg-för-steg-beskrivning. Önskar bara att jag hade hittat den för sisådär tio år sen....Många små halvbra väskor har det blivit nämligen. :) Så blir det när man inte riktigt vet hur man ska göra utan bara chansar och chansar. Men NU vet jag, så tusen tack igen!

Anonym sa...

Hej!
Har följt dina instruktioner med pennfodralet utan fula traskanter, och det funkar jätte bra! Med allt utom en sak; När jag är klar så ser jag att hörnen Jag får inte hörnen där det extra tyget är fastsatt på änden av dragkedjorna inte ser bra ut. Hur ska sömmarna ligga där då man syr ihop? Det blir som hoptryckt och skevt hur jag än försöker.
mvh/Saara

Agneta quilts sa...

Hej Saara,
kul att du gillar beskrivningen!
Det är enklare om man har en lite längre bit, en kort bit tenderar att knöla till sig. Du ser på en av de nedre bilderna (där man viker ihop innan man syr runt allt utom foderdelen) att jag låter tyget som är i kanten av blixtlåset liksom gå uppåt, åt blixtlåsets översida. Det fungerar utmärkt, även om det kan se lite tjorvigt ut. När jag använder linjal för att trycka ut hörnen blir det toppenfint! Det kräver kanske att du provar mer än en gång innan det blir alldeles perfekt, men när du gjort det så "kan" du det till nästa gång!
Lycka till!
Agneta

Maria sa...

Så har det blivit två pennfodral till barnbarnen och eftersom det är roligt göra det där lilla extra råkade jag hamna på din sida då jag letade mönster. Enkelt, smidigt och snabbt går det också men den där ändan vid dragkedjan kunde ju blivit bättre. Blir den nog nästa gång. Tack snälla för bra beskrivning och en blogg ´med mycket roligt. God Jul! MAria

Anonym sa...

TACK! Du har sparat mig mycket tid och tankeverksamhet. Tack för att du delade med dg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...