måndag 1 augusti 2011

Ibland kommer man av sig ...

... eller också kommer något emellan - och ibland händer båda saker samtidigt! Under juli månad blev det bara ett ynka inlägg, och det var inte ens något jag sytt. Det ska jag nu försöka råda bot på och börjar med att visa det nya mönstret jag skapat, som heter "I kräftans tecken", och det är en löpare som kombinerar applikation med frihandsbroderi, eller broderi med DMC-trådar om man så vill.

Löparen är sydda i enkla beiga bastyger, för att både applikation och broderi ska framträda tydligt. Eftersom jag älskar att frihandsbrodera på maskin så blev det mitt val. Dillkronor är inte det enklaste att försöka återskapa i tråd, men jag tycker att det gick relativt bra, dill är ju en skir växt. För att få till blommorna sydde jag med ljusgul övertråd och mörkgrön undertråd. Det blev så här:
Dill får mig alltid att dra på munnen, då jag alltid kommer att tänka på hur författaren/korrespondenten Herman Lindqvist, under tiden då att bodde i Paris ibland kom att längta efter dill, och plötsligt får se massor i en blomsteraffär. Lyckan var stor då han kom hem med ett jättefång dill och hela familjen åt dill till och på allt de kunde tänka sig. Nästa dag återvänder Herman till blomsteraffären för att köpa mer. Blomsterhandlaren frågar vad som hänt med dillen han köpte igår och Herman berättar nöjt om vilka kulinariska höjder han och familjen upplevt kvällen innan. Blomsterhandlaren har svårt att se någon som helst glädje i berättelserna och bleknar samt stammar fram att han besprutat dillen med arsenik (!) för att den ska stå längre ... men ingen i familjen skadades i alla fall. Ovanstående händelse och många andra fantastiska kåserier finns att läsa i Hermans böcker, som jag varmt rekommenderar. Dillhändelsen beskrivs i "Europa är vi allihopa". Boken är sedan länge slutsåld, men jag hittade flera ex. på tradera och olika bokbörsar vid en online-sökning.

Jag gillar Herman Lindqvist, både som light-historiker (vilket jag nu inte menar som något negativt, snarare att han kan göra en berättelse man vill läsa av sanna historiska händelser) och som kåsör, och jag tycker det är synd att han inte skrivit någon kåseribok på länge ... Hittar ni "Japaner, japaner, japaner" kommer ni att skratta massor!


4 kommentarer:

Wivi sa...

Jg gillar också Herman och har många av hans böcker.
Kram

Bibbi sa...

Tack för ditt fina mönster lagom till kräftpremiären!!
Ha det gott och ät lagom många!
Kram Bibbi

Unknown sa...

Koselig løper du har sydd med kreps på, dillen er fin den...

Squirrels do Sew sa...

Agneta, duken är bara för UNDERBAR!!!

Lotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...