söndag 14 augusti 2011

Förvaring till skötbordet och maskinbroderi på t-shirts

Först och främst - det är inte mitt skötbord och inte heller min baby, och även om det ser ut som om det är fler på väg så är det skenet som bedrar!

I alla fall blev jag ombedd att hjälpa min granne som snart blir mamma med hennes skötbord. Det är ett rektangulärt bord med kanter runtom på tre sidor och med två hyllor nedanför, rätt långt nedanför. Vi som har haft spädisar vet att man ju aldrig ska släppa babyn, och med den hyllhöjden så måste det fixas förvaring på annat sätt!

Jag såg genast en potential med träkanten runtom som är öppen i hörnen, och kom på hur jag skulle lösa problemet. Allra enklast hade väl varit att bara sy ett vändsytt tygstycke där man syr fickor på den uppvikta delen, men så lätt tänkte inte jag göra det.

Jag mätte upp storleken på skötbordet och hur mycket det skulle vara nedvikt upptill och valde tyger som passar i deras badrum, där skötbordet ska stå. Eftersom de egentligen inte har plats så kommer skötbordet att rullas fram och tillbaka före och efter dusch, därför fungerar ingen fast väggförvaring heller.

Det första jag gjorde sen jag kommit fram till storleken var att göra ett broderi som skulle passa. Det blir en kille, men jag vet inte vad de valt för namn så "babyn" fick det vara. Lätt fixat i Embird med eget val av typsnitt.


Sen var det bara att luska ut hur stora fickorna skulle vara och sy ihop. Slutligen sydde jag fast ett brett gummiband på insidan, med knapphålsgummiband på ena sidan och knapp på andra för att få nedre kanten på hänget helt spänd också när det är fullt med prylar.

Glädjen var stor hos mottagaren, som inte alls förväntat sig ett så fint resultat, och det var ju kul att höra. Men jag skämdes för att be om att få fota där, med förvaringen på plats på skötbordet, så jag fotade innan överlämningen.

Så här blev slutresultatet.
Bilden är klickbar för att kika närmare.

Det finns - från vänster - en stor ficka som passar för engångstvättlappar, sen fyra lite större fickor för annat smått och gott och slutligen fyra små fickor för tops, babynagelsax och så vidare. Kikar ni noga så ser på att jag har mörkgröna sidenband för att knyta fast förvaringen runt vardera ben, och ni ser också hur resåren sticker fram.

Nöjd och glad med att ge bort en användbar present som gladde båda föräldrarna gick jag hem.

Väl hemma var det "t-shirtsbeställningar" på gång! Barnen - inte bara mina utan alla - nästan - som de leker med spelar tv-spel, och jag är säkert en hemsk mamma, för jag låter dem spela rätt tuffa spel. Nåväl, ni får tycka vad ni vill om det, mina barn är inte våldsamma och inte heller har de mardrömmar, så de får lira på. De ville ha t-shirts med namnet på spelet "Call of Duty - Black Ops" och det fanns förstås inget färdigt broderi, så jag fick digitalisera så gott jag kunde. Inte heller hittade jag exakt rätt fonter, men det blev i alla fall något så när.

Så här ser originalet ut:
Jag kunde för mitt liv inte hitta fonter som passade exakt till nedre raden, men fick i alla fall godkänt av barnen, både mina egna och grannarnas.

Så nu har jag lovat att sy ut fler tröjor. Anton och Simons är färdiga, och likaså t-shirtarna till ett brödrapar i närheten, men jag har lovat två till att sy åt dem. Men sen får det vara nog ...

När det gäller maskinbroderi på t-shirts så fick jag två tips av Anki, som jag verkligen tycker hjälpte mig. Dels köpte jag "Totally Stable" från Solbrodyr som man pressar fast på avigsidan av t-shirten (billigt 10 meter av 35 cm brett kostar inte ens en hundring), och det gör verkligen att broderiet sitter där det ska utan att vare sig bubbla eller förflytta sig. Dessutom är det superbra att använda en stretchnål, storlek 90 (som var den enda jag hade ...) Inte en enda gång på fyra t-shirts fick jag problem, och det var ljuvligt. Det andra tipset som jag gärna förmedlar är ett fantastiskt skydd som man pressar fast på avigsidan efter att broderiet är färdigsytt och underlägget är bortrivet. Det heter "Stick Protect" och är en ultratunn väv som gör att man slipper "skavsår" på bröstet av broderiet. Det pressas på och stannar sedan för evigt. Ett smart hjälpmedel som kostar 45 kr/meter och är 0,5 meter brett. Man klipper bara till en bit som är aningen större än broderiet så det räcker en god stund.









1 kommentar:

Malisquilt sa...

Supersnyggt skötbords förvaring förstår att föräldrarna blev glada.

Maria i Falun

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...