fredag 1 april 2011

Praktiskt taget en gästbloggare ...

Idag hade jag kärt (om än kort) besök av en quilttjej på Quiltsnack, Carin, som också bor här i Uppsala. Vi har känt varandra i över 8 år, men trots att vi bor nära varandra så träffas vi alldeles för sällan!
Carin hade sett mitt inlägg om kantning och lovade mig att visa ett ÄNNU enklare sätt, och det lät ju jätteintressant! Som den pedagog Carin är, hade hon reda förberett en liten quiltad tygbit med kantningen praktiskt taget färdig, förutom sammansömnaden av slutbitarna, och för att jag skulle kunna testa själv så hade hon två slutbitar! Det är så en lärare ska vara förberedd! Så här kommer praktiskt taget ett gästinlägg, om än med mina ord!

Var noga med att ha nog långa icke fastsydda kantningsdelar för att göra det lättare att sy. Fingerpressa så att du ser exakt var du ska klippa.

Det går ju utmärkt att ta den bit man just klippt bort! Markera B, genom att vika över remsan över den lilla tygbiten som ligger mellan A och B eller rita ett streck.

Carin har sytt så här länge, och för att man inte ska få för mycket tyg så kan man istället klippa strax hitanför markeringen så att man får en aningen kortare bit. Just vid kantning fungerar det ju att sträcka tygerna lite.

Vik upp den högra remsan så att rätan är nedåt. Ánvänd din linjals 45-gradersstreck och rita ut diagonalen på tyget.


OBS! Viktigt att tygerna ligger räta mot räta, så att du inte får din söm på rätan!

Det är jobbigare ju kortare kantningsremsor man har sparat, och korrekt blir det även om du har längre remsor!

Det jag inte fotade var det här steget. (gammal bild)


Det var ännu enklare än det som jag lärde mig häromdagen. Testa själv! Resultatet blir utmärkt, fast jag naturligtvis skulle ha valt en röd tråd för att det skulle vara helt osynligt på rätan. Vi kan väl säga att jag sydde med beige tråd (standardtråden för piecing med scraps och mycket annat också) för att det skulle synas! O=P

Stort tack till Carin som tog sig tid att komma hem till mig, och som förklarade bra och lät mig fota steg för steg, så att vi alla kan lära oss ett ännu smartare sätt att sy fast kantningen! Förresten, ni besöker väl Carins eminenta blogg? Hon har bl.a. lärt mig att uppskatta 1800-talsreproduktionstyger, något som jag verkligen dissade, innan jag såg vad hon sytt av dem - mumma! Förutom lappteknik så stickar hon fantastiskt fina grejer.


2 kommentarer:

Kerstin sa...

Hej!
Det här måste jag prova, helt klart!! Jag syr på ett annat sätt som jag tycker är enkelt men jag har inga bilder att visa... Återkommer med utvärdering om vilken metod som är enklast (i min smak...)!
Hälsningar från Syhörnan
Kerstin i Höör

Åsa sa...

Hej!
Det funkade utmärkt redan vid första försekt för mig. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...