torsdag 18 augusti 2011

Hur förvarar ni alla quiltgrejer och andra sytillbehör?

När jag började sy lappteknik så hade jag alla mina tillbehör i en enda låda och det räckte gott och väl. De få quilttyger jag köpt låg i en liten kartong på golvet. Men med åren har jag samlat på mig MASSOR av småpryttlar, som ju måste organiseras för att inte klassas som skräp av "icke-invigda" - såna som inte förstår glädje med knappar, blixtlås, yoyo-makers och så vidare.

Så jag försöker hålla ordning så gott det går, och tänkte bjuda på lite tips här idag!

Knappar är ju jätteroliga, och jag har en uppsjö, dels såna där extra dekorativa som jag köpt från bland annat Buttons Galore väldigt billigt, även om det varit fullpris. De kommer i små söta plastpåsar, vilket gör att man bara ser hälften. Så de fick istället flytta in i en sån här sortimentslåda inköp på Biltema.

Den är väldigt praktisk eftersom den kan ställas i ett skåp, under ett bord eller hängas på väggen. Den kostar 109 kr.
De har också mindre sortimentslådor för den som inte hunnit samla på sig så mycket eller som inte har plats med en stor förvaring, med handtag som kostar från 29 kr - ett fynd!


Men ibland sinar det i plånboken, så till den milda grad att också 29 kr känns mycket, och då kommer jag till gratistipset. Det enda som behövs är någon som har spädbarn som köper burkmat! Be att få burkarna - diska ur dem noga och även locken! Har du ingen med spädbarn bland vännerna eller i grannskapet så kan du ju köpa efterrättspuréer och laga vuxenpajer med. Drottningpurén är härlig!  =O)  Annars tar du andra burkar, det beror ju också på dina behov av förvaring och utrymmet för detsamma! Så här hade en tjej gjort på webben och det beskrivs under 2) nedan.


När burkarna är rena och torra så har du två möjligheter.
1) Märk upp dem med innehållet med vita etiketter (typ frys) och om du vill kan du sy enkla syltburkstygdekorationer till locken
2) Om du har ett hyllplan med lite plats under så tar du en spik, vänder locken upp- och ned och slår i spiken i mitten så att det blir ett hål. Använd sedan en träskruv och fäst locket under hyllplanet, sen kan du skruva upp dina små burkar med knapparna sorterade, i storlek, eller färg eller hur du nu tycker att de ska vara sorterade!

Om du inte gillar återvinning (ajabaja, det är viktigt för miljön!) så kan du köpa IKEA:s fyrpack av rejäla kryddburkar RAJTAN. De kostar 29 kr för alla fyra, har skruvlock som man kan göra hål i och de kan stå både snett och upprätt! Vill man kan man alltså skruva fast locken rakt in i väggen, och om man inte proppfyller dem så fungerar de bra som förvaring direkt på väggen.
I mina föräldrars kök i Storvik där jag växte upp hade vi och alla andra kök i kvarteret samma förvaringslösning för mjöl, socker, salt och sådana stapelvaror. Den fungerar förstås lika bra till småpryttlarna som vi quiltare har, och faktiskt finns de att köpa än idag!



I mina lådor, som också är fyllda av sytillbehör har jag också rätt god ordning. Jag tycker mycket om prylförvaringar med många och rätt små fack, och de finns ju i både plast och trä. Min stora sytillbehörlåda har just en sådan, min är köpt på IKEA. Här finns det plats för både rullskärare, måttband och annat smått och gott.



Förvaring av sydda block kan vara lite mer komplicerat, men jag har två tips. Det ena är att man köper brev- och pappersförvaringar, antingen såna här som man kan sätta ovanpå varandra som de här

eller också sådana som är utdragbara och sitter fast i en låda, oftast tre och tre. Då kan man lätt sortera upp testblock, BOM-block och pågående quiltblock, och på kanten kan man använda etiketter. De här är dock just för pågående sömnad.

Mina ofärdiga quiltblock ligger i pizzalådor, oanvända sådana. Min lokale pizzabagare levererar sina hemtagningspizzor i stabila lådor perfekta för block upp till 12". Köper du ofta pizza kan du säkert få några gratis, annars kostar de väl inte så många kronor. De är perfekta att stapla ovanpå varandra!
Jag har berätta om de här tidigare, och jag har klätt några i tyg och sen har jag sytt fast en hängande etiketthållare i plast som jag kan stoppa in en lapp som beskriver innehållet, allteftersom det byts ut.

Mina linjaler vill jag ha lätt och snabbt tillgängliga i närheten av skärmattan, och av en händelse hittade jag lösningen (på IKEA igen) när jag egentligen var ute efter något helt annat! De här skrivförvaringskorgarna är helt utmärkta! De heter FLÄTA och kostar 129 kr/st.

Jag har de stora linjalerna längst bak och i facket längst fram finns sax och rullskärare stående. Mina linjaler krävde två stycken ...

Trådrullarna förvarar jag i lådor, då blir de inte skadade av solen eller blekta. Broderitrådarna som jag har en uppsjö av behövde ett par lådhurtsar av modell HELMER för 299 kr/st. De är perfekta eftersom de rymmer massor, väger lite och kan stå på bord eller på hjul på golvet.

Varje låda har dessutom en liten hållare under handtaget där man kan skriva vilken färg som finns i lådan.

Förvaring måste, som jag ser det, vara praktisk i första hand, och dekorativ i andra. Så för att uppfylla min dekorationsönskning har jag numera en flätad och tygförsedd korg där jag har mina Jelly Rolls och Charm Packs. Det ser trevligt ut, men jag förvarar den långt inne i rummet så att tygerna inte skadas av solljus.
Det här är en snygg korg i samma stil:


Undertråd har jag två olika förvaringar för, eftersom jag både quiltar och maskinbroderar. Vanlig undertråd har jag i de smarta undertrådslådorna som man kan köpa för en spottstyver hos de flesta sytillbehörsaffärer.

För att inte blanda ihop den med broderiundertråden har den sistnämnda fått egen lådförvaring i en plastlåda, som väl egentligen ska vara till mat.

Men det finns ju många andra färdiga lösningar för undertråd - här är några:

Bobbinsaver ca 80 kr.

Bobbin Tower, som jag sett i amerikanska quiltbutiker för ca 15 dollar.


Spiraler som egentligen är gjorda för bokbindning kan användas till undertråd också. Speciellt smart blir det att trådarna inte rullar upp sig! Problemet där blir väl att man måste köpa en rejäl förpackning (100 st eller så). De finns bland annat hos Swedoffice.

Har man inte så många undertrådsrullar så är kanske just upprullningsproblemet det stora. Det löser man lätt med småflickors hårsnoddar, de minsta man kan hitta och utan fjärilar eller andra dekorationer. Sno ett varv runt (behöver inte sitta direkt tajt) och trådtrasslet är ett minne blott!


Tänk på att tyg och trådar allra helst ska stå skyddade från solljus och damm, därför är lådor och boxar av olika slag ultimata förvaringar.



7 kommentarer:

Catarina C sa...

Tack för dina utmärkta tips om olika förvaringar, mycket läsvärt! Kram

Anonym sa...

detta var fantastiskt många bra tips, som funkar för många andra "pyssel" också! jag har ännu inte så stora problem med just tyg tråd och så men desto mer annat material som jag inte har hittat nåt bra förvaringssätt - men nu fick jag många bra tips. Så ett stort tack för det. Önskar bara jag hade IKEA i närheten!
/Annelie

Cecilia Arnqvist sa...

Fina tips på förvaring. Gillar särskilt den för linjaler. Ska genast ta en tur till IKEA.

elis abet sa...

Tack för toppenbra tips. Kom just på att jag har en hög med glaslådor-sådana gammaldax för kryddor-stående på vinden. Lite tunga, men så ofta använder man dem ju inte. Så nu ska jag sätta guben i arbeta och snickra ett skåp til dom.
Elisabet i Järfälla

Squirrels do Sew sa...

Jättefiffiga tips. Älskar sådana. Sån tur att vi har IKEA - de har väldigt mycket smått och gott för oss som syr. Det gäller bara att se "utanför användningsområdet"
Lotta

Moran sa...

Hej,
Vilka fiffiga förvaringar du har !
Helmer byrån..
Vilka slags trådrullar får du plats med där?
Mina trådrullar som jag använder till Maskinbroderi är 7 cm. höga.
Får de plats i lådorna på höjden?
Undrar
Christin

Cillagonk sa...

En sådan korg har även jag till mina linjaler - kul att se.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...