tisdag 9 augusti 2011

Hur blir man en bättre fotograf?

Ni som känner mig vet att jag är urusel på att fotografera, fast jag märker tydligt att när det gäller kameror är dyrare bättre - åtminstone för mig =O)

Använd en hög upplösning! Det finns de som säger att det inte spelar någon roll, men det gör det, hävdar jag! För webben är det inte någon större vits att göra vare sig väldigt stora eller högupplösta bilder, använd alltid .jpg, .gif eller .png som förminskar bilderna på bästa sätt (de tar mindre plats och laddas fortare i webbläsare) men om du vill skriva ut din bild eller framkalla den så är högre=bättre resultat! Ibland kan man inte gå så nära som man vill, och om man har en hög upplösning kan man sedan beskära bilden rätt rejält utan att den blir ful och grynig. Det kräver i och för sig ett större minneskort (och att kameran är bra) men det är värt de pengarna, tycker jag.

Det finns lite tips som jag tänkte dela med mig av här, för jag har faktiskt sett att det finns fler än jag som syr och quiltar en miljon gånger bättre än vi fotar ...

Fotografera mot en enfärgad bakgrund och försöka att undvika skuggor (av dig själv och annat ...) Kanske en självklarhet för många, men ibland ser åtminstone inte jag problemen förrän jag läser in fotona i datorn.

Fota MÅNGA bilder! Förr i tiden när varje bild kostade någon krona kanske det var ett "aber" - men med de digitala kamerornas totala övertagande (kommer ni ihåg polaroidkamerorna, förresten?) så kan man ju fota otaliga foton i förhoppningen att man lyckas med något av dem i alla fall!

Köp ett stativ. För mig har stativets hjälp varit fantastisk! Då kan jag koncentrera mig på ljus och annat, istället för att fundera på om jag håller kameran nog stilla. Stativ kostar inte så otroligt mycket och är ovärderliga för den som vill få snygga bilder.

När du fotar quiltar - små eller stora - försök att spara lite av bakgrunden i fotot. Den fungerar som en lugnande "ram" för en quilt. Beskär man för nära kanten är risken stor att quilten ser vind och sned ut, även om den i verkligheten är helt rektangulär!

Försök att fotografera rakt ovanfrån. Ett tips som ibland inte fungerar - jag kan inte "hänga i takkronan" och fotografera min stora quilt. Men om man hänger upp quilten på väggen och försöker knäppa fotot mitt i bilden, på båda ledder, så brukar det bli rätt ok. Har du en liten köksstege brukar den vara toppen att använda! Annars är det (så länge man inte tävlar) helt godkänt att faktiskt slänga ut quilten i snön, på gräset eller i en soffa, lite slarvigt så. Det kallas konstnärlig frihet! =O)

Hur fotar man tydligt? Det bästa tips jag fått är att man ska "förbestämma" var den exakta mittpunkten är och en bra kamera kan sedan "ta ut" den punkten. Då brukar bilden bli snygg!

För mig har också Photoshop varit en god hjälp. Ibland ser bilderna bra ut i kameran, men när de sen kommer in i datorn är de ljusa/mörka eller ser konstiga ut i färgerna. Med lite små "basic-kunskaper" i Photoshop (som jag personligen anser vara det absolut bästa bildbehandlingsprogrammet alla kategorier) så kan man snabbt rätta till små tokigheter. 
 
Bilden nedan är en av mina favoritbilder från i år. Jag tycker mycket om att jag fångat Simon i en rörelse och att det trots allt är en tydlig bild. Att den tyvärr (!) visar när man missar en boll som går i mål när han är målvakt spelar absolut ingen roll - för mig är det en toppenbild!
Men från början såg bilden ut så här - och då insåg jag inte vilket pangfoto det faktiskt var, med lite beskärning! Skillnaden mellan bilderna är milsvid - från början störs i alla fall jag av alla möjliga ovidkommande saker som syns - hjälptränaren visar sitt ansikte, handen och i bakgrunden står två personer framför en bil och diskuterar... o.s.v.


Så till det allra bästa tipset, som gäller praktiskt taget allt man företar sig - ÖVA, ÖVA och ÖVA! Ingen kamera i världen kan få dig att bli en proffsig fotograf om du inte smäller av en massa foton innan. Lär känna din kamera, testa olika inställningar och tänk på att en bild som är "fel" faktiskt kan bli jätteläcker i datorn. Men fota inte bara quiltar utan allt möjligt. Låt kameran bli en ständig kamrat, precis som din mobil. Dels kan du fånga många roliga saker på bild, som du kanske missar annars, och dessutom får du med några foton om dagen snart upp dina kamera- och fotokunskaper så att du inte behöver skämmas för de bilder du tar.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...