måndag 9 maj 2011

Lite användbar quiltmatematik ... del 1

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - jag gillar INTE matematik! Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra, men ... det finns lite matematik som man som quiltare måste kunna och först ut är beräkning av tygbehov för kantningsremsor.
Som ni vet skapar jag hela tiden egna mönster, och det är ibland så att mina tyger inte räcker till riktigt som jag trott, och oftast beror det på att jag inte varit säker på hur mycket tyg som behövs för kantningen. Men vis av mina många försök har jag kommit fram till följande;

Börja med att mäta din quilts 4 sidor. Det mått du får fram kallar vi för X" ( X cm).

Lägg till 12" till X så har du både för de miterade hörnen och för att sy samman kantningsremsan. Den totala remslängden ska alltså vara X"+12" (eller X cm + 31 cm)

Alla quilttyger är minst 42" breda (107 cm) så för att veta hur många remsor du behöver gäller följade - alltid!

X"+12"  
42"

i cm blir divisionen istället:

X cm +31 cm
    107 cm


Avrunda resultatet till närmaste större heltal, svaret ger dig antalet remsor du behöver! Enkelt, eller hur?

Det kan ju också vara bra att veta hur mycket tyget räcker till, och då har jag två mått som jag håller i skallen. Jag köper ju de flesta av mina tyger i USA, så jag tänker i yards. (1 yard motsvarar drygt 91 cm). Därför har jag lärt mig att ½ yard tyg räcker till 7 st 2½"-kantningsremsor, vilket är mitt vanligaste mått på remsorna, och 1 yard räcker till 14 remsor.

OBS! Alla mina mått bygger på att man skär trådraka remsor. Om man behöver remsor på skrådden gäller helt andra mått!

Nu gör det här inte matematiken roligare, men för mig är det väldigt praktiskt att veta hur man räknar!

Ett inlägg utan bild är ju tråkigt, så här kommer en gammal favoritquilt jag sytt för länge sedan!


3 kommentarer:

Gunilla.B sa...

Tack för mattelektionen, bra att ha!
Kram
Gunilla

Bibbi sa...

Håller med dig helt och fullt!! Det SKA stå hur mycket som går åt... punkt slut!
Arma arm... den gör ont det känner jag till och det som behövs är vila! Men på nåt sätt så tror jag inte att du kan stava till just vila-ordet:)
Kram och bättring
Bibbi

Karin sa...

Du gillar inte matematik, men kan den, helt klart! Har du fixat till att räkna ut detta så är du en stjärna :)

Dina tips är superbra. Har bara börjat läsa men ska nog gå igenom hela din blogg allt eftersom. Lär nog finna många små guldkorm. En sak har jag i alla fall kommit på, man sitter på "avbytarbänken".

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...