söndag 22 maj 2011

Kantning ... tips och trix!

När jag sytt färdigt en quilt så är det dags för kantningen. Det finns flera sätt att kanta en quilt på så jag tänkte skriva lite om dem här.

Hörnen
Om du sytt en rektangulär quilt så har du fyra hörn som ska täckas av tyg. När jag började tyckte jag att det var OK med raka hörn, d.v.s. jag sydde remsan ut till hörnet, sparade lite sömsmån och klippte av. Vek och försökte få det slätt och fortsatte sedan på samma sätt med nästa remsa och hörn. Men det är väldigt lätt att man får hörn som inte är räta om man syr på det sättet. Titta på den här gamla bonadens hörn. Det är rakt och fint ända tills hörnet kommer och då blir det plötsligt fult. Speciellt syns det på övre högra hörnet. Som ni ser är det här ett gammalt alster, och som tur var lär man sig av sina misstag.


Numera miterar jag alltid hörnen på en quilt, vilket gör att quiltarna (nästan) alltid har prefekta hörn.

Miterade hörn är faktiskt lättare och går snabbare än att sy rakt! Har man en gång lärt sig tekniken så går man aldrig tillbaka till det gamla sättet igen. För er som inte kan det eller behöver lite mer stöd har jag hittat den här Youtube-videon.


Dubbel eller enkel remsa och hur bred ska man skära remsan?
När jag kantar använder jag nästan uteslutande dubbelvikt remsa.Jag har alltid skurit mina remsor 2½", men ju mer jag syr desto duktigare blir jag, och då tycker jag att det går lika bra att bara skära remsan 2 1/4" bred. Det finns dock tillfällen då jag på grund av tygbrist tvingats skära smalare remsor. Men slutreslutatet har ändå varit detsamma i bredd! Hur då? Jo, istället för att vika remsan dubbel så viker jag bara in ungefär hälften av det övre tyget. Sen syr jag fast den enkla remsan mot quilten och när jag viker över syns inget spår av mitt fusk!

Man får prova sig fram men jag brukar ha måttet 1 1/4" i huvudet, för så bred ska den färdigpressade remsan maximalt vara (det räcker oftast med 1 1/8") och för att få det måttet så behöver invikningen vara ungefär ½". Lite mindre går också bra!

Snålskurna remsor fungerar alltid bra på mindre projekt, som grytlappar och kantning på plånböcker. 

Det finns också andra skäl att faktiskt variera kantningens bredd. Om man har en bård kring sin quilt så fungerar det faktiskt att sy med nästan vilken bredd man vill, och vanligast är nog 2½". Men om man har ett mönster, t.ex. stjärnor, som har sina spetsar ut mot kanten - ja, då kan man faktiskt få trubbiga spetsar på sina stjärnor även om man sytt blocken perfekt och använd 1/4" sömsmån. Det man glömmer är att det faktiskt "går åt" några trådar när man viker över kantningen, och det är ju synd på fin piecing! Då kan man istället välja att sy fast en 2" dubbelvikt remsa, och man syr fast den med smalare sömsmån. Då fungerar det utmärkt att använda sin vanliga pressarfot och istället flytta nålen i sidled. Om jag går ner i bredd på sömsmånen brukar jag alltid sy med tätare stygn, för att inte riskera att piecingen trasar upp sig.

Det finns också projekt där en dubbel remsa inte fungerar alls, och det gäller främst om man ska använda sig en kantning som inte är rak. Förutom att man måste ha en skråddskuren remsa så blir det för mycket tyg om man har remsan dubbel. Titta på den här videon:



Från vilken sida av quilten ska man sy fast sin kantning?
Ja, det finns ju bara två val - från rätan på quilten eller från baksidan. Man brukar säga att på "finare" quiltar är kantningen sydd från rätan på maskin och sedan vikt över till baksidan för att sys fast för hand. Javisst, så gör jag också. Men jag syr inte quiltar för att andra quiltare ska nagelfara dem, jag glädjesyr, och trots idoga försök så lyckas jag inte hitta någon större glädje över att sy för hand!
Jag använder normalt två olika sätt att sy fast kantningen, helt på maskin båda två.

1) Kantningen påsydd från rätan
Jag syr fast kantningen precis som om jag skulle avsluta för hand på baksidan. Men istället viker jag in kantningen och fortsätter att sy från rätan. Hur fungerar det?

Jo, genom att först byta ut pressarfoten mot en pressarfot som har en "ledare" i mitten och genom att sy sakta exakt i diket och hela tiden känna efter att jag får sömmen på kantningsremsan och inte utanför, så brukar det bli toppen.
Exempel¨på pressarfot som fungerar för sömnad i diket.


2) Kantningen påsydd från baksidan
Om jag vill att min quilt ska se lite "köpt" ut, brukar jag sy på kantningen från baksidan istället. När jag sen viker över till rätan använder jag återigen samma pressarfot som ovan, men istället för att ha nålen exakt bakom "ledaren" brukar jag högerställa den något, så att jag får en söm som går kanske 1/16" innanför kanten på kantningen. Jag tycker att det här ger mig bättre kontroll över var sömmen hamnar, än den metod jag beskriver ovan. Här är det smart att använda en smalare kantningsremsa, så att inte sömmen kommer att ligga innanför kantningsremsan och på baksidan av quilten när man är färdig.


En tredje lösning ... finns det faktiskt också! Man kan sy fast en färdigpressad sneslå (som redan har båda sidor invikta) i ett enda steg, genom att nåla noga och sy sakta. Det fungerar bäst på projekt som är små. Men hörnen är rätt komplicerade att sy med den här metoden, så den använder jag mycket sällan. Här måste man också kontrollera noga var sömmen hamnar på undersidan. 

Om man nu inte gillar att kanta?

Vändsy quilten
Det finns projekt som kräver att man istället för att kanta dem vändsyr dem. Det viktigaste vid vändsydd quiltning är att man inte låter bakstycket vara för stort, för då sticker det fram på översidan och det ser inte bra ut. Man bör också vara noga med att skära av hörnen tätt intill sömmen så att hörnen också fortsättningsvis är vassa, inte rundande, innan man vänder, för när man väl sytt ihop sömmen så är det "kört" att försöka fixa till hörnen. Här ett exempel på ett vändsytt projekt:
Vändsydd grytlapp efter ett mönster av AnnaKa. (ur Quiltemagasinet)

Använda ett större baksidesstycke
Man kan också lösa kantningen genom att skära till ett bakstycke som är ca 3 cm större runtom hela quilten. Sen viker man in kanten hela vägen så att den kommer mot quiltens kant. Placera sedan ut en tejpbit diagonalt som går ca 3 cm in från vardera hörn.

Vänd över quilten så att rätan ligger inåt och kantremsorna ligger mot varandra och se till att tejpbitarna ligger exakt. Sy en söm längs med tejpens utsida.

Klipp bort med lite sömsmån och vänd tillbaka hörnet. Sy en söm ca 1/16" in på kantningen runtom hela quilten.



Med detta inlägg önskar jag er alla en härlig Mors dag!
 TILLÄGG:(som precis som Pialuttan kommenterat kommer om en vecka - jag är och förblir förvirrad ...hahaha!)



5 kommentarer:

pialuttan sa...

Du ger många bra tips även om jag inte syr mycket nu! Men, morsdag är nästa söndag!!!! kram, pia

Rose-Marie sa...

Tusen tack Agneta för jättebra tips
Kram Rose-Marie

Anonym sa...

Tack för superbra tips om vår hobby.
Du är bara bäst!
Kram Ann i Aspudden

Anonym sa...

Tack för fina tips.
Annica i Norrtälje

Milly Axling sa...

Tack för tipsen Agneta. Nu längtar jag faktiskt efter att så sy när jag inte kan jobbar hela dagarna nu. Hm visst är man konstig men får nog sy lite i helgen hoppas jag.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...