torsdag 25 augusti 2011

30 000-besökare present - förstås! + göra egen ost med ostlöpe

Det tog inte så lång tid att komma på vad jag skulle fixa för er, precis som jag misstänkte. Har ni iPod, och då menar jag den som man spelar spel på? Mina barn ÄLSKAR sina iPods, och även om de är relativt dyra i inköp så kostar de flesta spelen inte ens en dollar och det finns också massor av gratisspel och provspel som man sen kan välja att köpa för att nå fler nivåer. Nåväl, iPods har ungefär samma storlek som en iPhone, men är tunnare och antagligen skörare. Vi köpte plastgrunkor att ha dem i, men själva fönstret är ju ändå oskyddat. Någonstans där kom min hjärna igång ... =O)

Det blev en snabbsydd förvaringsväska med utdragsband - en MyPod!

Om man inte känner att man vill fodra (som man förstås kan göra) så går det på mindre än 5 minuter att sy ihop MyPoden.



Om du som jag har byxben av jeans kvar så fungerar de utmärkt att återanvända, men annars syr du ner en dubbel fåll och fortsätter sedan med mönstrets mått.
Skär til två bitar (med fållen uppåt) som är 3½" breda och 5½" långa.
Du behöver också en liten bit av ett band ca 13" långt och en liten jeansbit till hållare som är 3" x 1½".
Nåla ner en liten sömsmån i vardera kortända av den lilla tygbiten. Kolla att ditt band får plats mellan sömmarna. Sy båda sidorna.


Vräng över till rätan, lägg in ditt band så att det ligger hela vägen in och sy en dekorationssöm runt om. Om det är smått och jeans så kan det bli som för mig, lite snett, men det spelar ingen roll, tycker jag!
Sy fast bandet i överkanten på den bakre tygbitens avigsida. Jag stack in bandet under den befintliga sömsmånen och sydde ett par sömmar ovanpå varandra för att fixera bandet ordentligt.

Dra ut bandet så att det inte fastnar i sömmen och sy sedan sidosömmarna och botten. Zick-zacka runt och skär av hörnen nertill.

Stoppa in din iPad så att bandet hamnar under den.

För när du sen drar i bandet så kommer din iPod fram ur Agnetas MyPod - smart, eller hur? Den som har god fantasi kan ju utsmycka sin MyPod med broderier, knappar, överblivna quiltblock eller vad som helst.





För övrigt har jag skapat i köket också! Jag älskar ost i alla former och smaker, och har lärt mig göra en Fetaost med svart kummin som jag tycker mycket om.

För 1 kg behöver man 10 liter mjölk (ta den röda, det blir godast och rundast smak så) och ca 3 msk ostlöpe (köp på Apoteket eller som jag gjorde ICA MAXI). Värm mjölken till 37 grader. Använd gärna termometer så att det inte blir för varmt!
Har du inte en 10-literskastrull (vem har det?) så värmer du i två kastruller och har i hälften av ostlöpen.

När mjölken är 37 grader tar du fram en visp och rör ner ostlöpen. Sen väntar man kanske en halvtimme och håller tummarna, och lyckast man så får man något som ser lite geleaktigt ut.

Då behöver man en duk, liknande den man har för att ta bort bären när man saftar. Jag har en speciell "påse" som jag sytt av samma material, och den använder jag med avigan UTÅT! Sen häller man ner hela smeten i påsen så att vattnet rinner av. Man får trycka och pressa och trycka och pressa ett bra tag. När det ser ut ungefär som keso tar man över ostmassan i en form. Jag använder en pajform som jag tycker fungerar bra. Så fortsätter man att trycka ner ostmassan tills den gett ifrån sig det mesta av vattnet. Då saltar man (efter tycke och smak, jättesvårt att säga, jag saltar som på en biff över hela) och slutligen trycker jag fast ett par matskedar svart kummin.

När osten svalnat i kylen kan man provsmaka och känna om det behövs mer salt. Vi äter upp osten så fort att vi inte behöver göra mer, men om man vill kan man skära osten i mindre bitar och lägga in i - förstås - god olivolja. En njutning till salladen, på bröd, till maten, som mellanmål på förmiddagen, som mellanmål på eftermiddagen och så vidare ...  =O)

Som ni ser har jag njutit en del redan (och gett bort en bit!) Testa gärna, det är så enkelt och jättekul att hålla på med!



6 kommentarer:

evaj sa...

Grattis till dina 30.000 besökare!!Kramar från Varberg och evaj

Rose-Marie sa...

Stort Grattis Agneta till 30000 besökare. Inte illa.
Tack också för kult och praktiskt mönster
Kram Rose-Marie

Kikki Ragnarsson sa...

Grattis till alla besök! Mönstret var härligt enkelt. Måste nog testa ett till min Iphone. Jag lyckas iblad stänga av ringsignalen när jag tar upp den ur mitt läderfodral. Kram från Kikki i Näshulta

Agneta sa...

Grattis till många besökare! Tack för mönstret! Det ska jag testa någon gång, en idé som passar vårt återvinningsprojekt i skolan också.

Anonym sa...

Här där jag bor är den röda mjölken mellanmjölk och den gröna standardmjölk. Kan anta att du menar standardmjölken, den med mer fett i? :)

Agneta sa...

Hej Anonym! =O)
Jo, i Uppsala är det den röda som är standardmjölken, den gröna är mellanmjölk och den blå är lättmjölk.
Använd standardmjölken för bästa resultat!

KRAM
Agneta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...