onsdag 25 maj 2011

Sy en osynlig fåll + overlockkjolar med smart och snabbsydd linning

Så blev mammaklänningen färdig och har levererats, och trots flera försök så fick jag inte till någon bra bild på fållen, som jag sytt helt på maskin och som bara syns om man verkligen skärskådar fållen! Jag har gjort en testgrej idag, med speciell upplösning för att det förhoppningsvis ska synas!
Hur gör man en sån, kanske någon undrar? Bra, för här tänkte jag visa hur jag gjorde!


Börja med att ställa in din maskin korrekt! Om du har en knapp för osynlig fållning (min nr 5) ska du använda den!

Den söm du använder ser ut som raksöm med ett zick-zack-stygn ungefär varje cm. Det går förstås att använda en vanlig fot, men det finns specialfötter för just osynlig fållning. Men eftersom jag inte har en sådan, men däremot en pressarfot för sammanfogning, som har en "ledare" i mitten, så tog jag den!

Börja alltid med att testsy i en bit av samma tyg, så att du vet hur du ska ställa in nålen. Pressa en fåll och vik ner den, enligt bilden nedan.Jag testade flera gånger för att bara en tråd skulle hamna i zick-zack-stygnets smala spets.

Efter ett antal försök då jag flyttade nålen sidledes för den perfekta sömmen, så gick det bra. Ledaren på pressarfoten går exakt längs med den vikta kanten, mellan kjolens aviga och på traskanten på fållen.

Här lite testsömnad. I vänstra delen av bilden syns (?) två stygn där jag hade nålen lite för mycket till vänster, men sedan flyttade jag nålen lite till och då blev det som till höger. Jag har sytt med en brun tråd i ett rött tyg för att det ska synas (jaja, försöka duger!) men med korrekt trådval så blir fållsömmen i det närmaste osynlig, som stygnen till höger. På finare plagg tycker jag att man ska försöka hålla kjolfållen "stygnfri" och en vanlig raksöm kan förstöra "looken".

Men när det gäller mina enkla overlockkjolar som jag sytt, så passar det bra med stygn på rätan, och då har jag sytt med dubbelnål gjord för stretch-tyg. Till varje kjol köpte jag 80 cm (hade räckt med 75 cm, jag är ju inte så lång!) och där började jag med att sy ihop kjolen mitt bak. (har tre olika modeller som jag testat att sy) med vanlig overlocksöm. Eftersom jag hade problem att få till den fjärde tråden så valde jag tresömsoverlock, och det håller bra!

Sen vikte jag ner linningen till den bredd jag ville ha. Jag utgick från den bredd mitt linningsgummiband hade, med lite rörelsemån, så det blev 4 cm. Det är smart att nåla tätt så att trikåtyget inte glider. Sen byter man overlockpressarfot till den som är till just för detta och som heter blindsömsfot.

De kan se lite olika ut, den här hör till Huskylock, jag har en Brother 3430D, men principen är densamma. Man tar bort den vänstra nålen och viker undan skärkniven, så att man inte av misstag skär av kjoldelen.
Sen syr man linningen precis på samma sätt som jag fållat ovan, fast med overlocken blir det en resårzick-zack till höger och en raksöm som gör att man får en kanal att stoppa in resårbandet i. När jag hade ca 5 cm kvar slutade jag sy och tog ut kjolen. Så stoppade jag in resårbandet och sydde samman det och så tillbaka till overlocken för att sy det sista av linningen. Det går hur bra som helst och går jättefort.

Är man begåvad med en proffsoverlock, d.v.s. en sådan som syr coverstitch så är man lyckligt lottad. Då får man det här resultatet i ett steg.

Men jag min overlock är superenkel och därför måste jag sy fållen nertill på kjolen i två steg. Först overlockar jag kanten som vanligt. Sen går jag till min vanliga symaskin och sätter i en stretch-dubbelnål för rätan. Det gick fort eftersom jag bara bytte tråd till den bruna kjolen, alla andra har svart tråd genomgående.

En av kjolarnas fållar sydd med dubbelnål från rätan.

Så här blev mina kjolar! Först två helt raka.



Men det blir ju lite tråkigt att sy samma kjol om och om igen, så jag testade att sy en kjol i A-stil. Då mäter jag mitt midjemått och delar i fyra och sedan lägger jag tyget först dubbelt och sedan viker jag över igen så att jag har både fram- och bakstyckets kanter mot de ovikta. Sen lägger jag quiltlinjalen (jo, den är toppenbra också här!) exakt enligt en fjärdedel av mitt midjemått (ingen fara, trikå töjer sig, så man behöver inte bry sig om sömsmån!) och så skär man nedåt tills man kommer till fållen, och då ska linjalen ha nått hörnet också.
Dessutom hade min breda resår tagit slut, så jag fick sy två kanaler. Först sydde jag linningen som jag beskrivit ovan, och stoppade i ett vanligt resårband. Genom att hålla det mot linningens övre kant sydde jag sedan en kanalsöm i mitten av linningen. Sen stoppade jag i det andra resårbandet och sydde samman linningen helt.

Kanske syns det att kjolen är vidare nertill?

Men varför bara raka kjolar? Jag testade att sy lagda veck i overlocken, och genom att nåla noga, sy lugnt och ta bort nålarna allteftersom kjolen gick in i overlocken så gick det också bra. Säkert kan man sy kjolen ännu snyggare, det jag ville ha var en kjol med ett slätt "liv" upptill och veck och vidd nertill. Det här blev resultatet!

Ni som följer bloggen vet att jag inte är någon vän av strykjärnet, det är och förblir ett nödvändigt ont, så ingen av kjolarna ovan är pressade, vilket syns bäst på den här nougatbruna kjolen. Men jag brukar alltid pressa mina kläder innan jag går ut - jag lovar!!

Hoppas ni som har overlocker testar mina tips! Alla fyra kjolarna kostade mig en dryg hundring i tyginköp, och med tanke på den ringa tidåtgången så var det ett gäng fyndkjolar, tycker jag! Allra bäst, hade jag misslyckats hade det inte gjort så himla mycket heller!


7 kommentarer:

Ladyronja sa...

Jette fina Agneta, när du sa kjol som tenkte inte jag bara på nederdelen som vi kaller skjört, kjol for oss er en klenning, men helt helt underbar min venn

kram från audi

Ladyronja sa...

Glömde
en flott undervisning också.

kram

@GNETH@ sa...

Jättefina!
Perfekt med 4 nya kjolar på en gång, ja overlock är en fantastisk maskin som man borde använda mera. Men klädsömnad har jag "växt ifrån" som jag brukar säga om allt sånt jag gjorde förr men som nu lagts på hyllan ;)

KramA

Lena sa...

Så fin tjejen blir i kjolarna.Har också overlock och sydde mycket kläder tills jag började med quiltning.Jaa,sen vet vi ju hur det gick.........
Kram Lena

Bibbi sa...

Du har gjort en fin beskrivning av de olika fållmomenten!!
Oj... vad jag sydde kläder... förr!
Alla mina och barnens kläder... jag tyckte att de köpta var så dåligt sydda och inget passade till mig. Nu tittar jag inte på sömmarna längre och hittar ett och annat plagg!
Kram
Bibbi

Rose-Marie sa...

Jättesnygga kjolar och snygga tyger.
Kram Rose-Marie

Giggilina sa...

Oj vad mycket fina kjolar, tar du beställningar?
kram Gisela

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...