torsdag 13 januari 2011

Toppens block är färdiga ... men men ...

Här kommer bildbevis, fy sjutton vad jag varit duktig idag!

Men nu har jag fått ett problem, eller rättare sagt jag skulle behöva lite råd!
Jag har sytt 8x6 block vilket gör att det blir snyggt och jämnt mönster. Varje block blir insytt i quilten 5.5" (ca 14 cm) och det gör ett toppmått på  84 x112 cm exklusive bård, med andra ord en smal quilt. Icke önskvärt! Problemet är att jag inte har en enda blå restbit kvar i den här mörkblå nyansen, men däremot har jag fått en idé. Jag sydde ju en herrans massa 4-patches för mycket och fick en idé! Vad tror ni om den här lösningen - jag syr först en inre bård 4" bred (insydd) i ett beigeaktigt tyg sen syr jag ihop alla 4-patches till en andra bård som går runt hela quilten. Sen syr jag den sista yttre bården också den 4" insydd, fast i ett mörkblått tyg?
Tror ni det blir snyggt?
Sen - hur tänkte jag när jag nästan har 100 st 4-patches över?  Snacka om att sy ivrigt! =O)


1 kommentar:

Annika sa...

Tycker det verkar som om du redan kommit på en väldigt fiffig lösning på problemet smal quilt. Lycka till!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...