måndag 10 januari 2011

Man går ut lätt ...

Att börja ett nytt år är som att ha ett helt vitt ark framför sig. Man kan lämna det som det är eller också kan man fylla det helt. Med vad är ens eget val. Vissa fyller det med arbete, andra med träning. Själv föredrar jag att fylla mitt år med lappteknik, quiltning och maskinbroderi. Lite pyssel blir det också då och då, och när barnen vill vara med mig så har de förstås första prioritet.
I år gick jag ut lätt - började med att fylla min kaffemaskin med nya bönor. Vi köpte ju den i somras och sen dess är de koppar av vanligt bryggkaffe jag druckit lätträknade. Här är min älskling!

En KRUPS kaffemaskin som gör ett oerhört gott kaffe!

Det går dock åt en hel del bönor. Det är härligt att utbudet av kaffebönor ökat så att man faktiskt kan stå och trycka fram doft från paketen i minst en halvtimme när man väljer. Det kaffet jag skulle fylla på med är dock köpt på nätet. När jag tömde ut påsen så slog det mig att påsen var väldigt stark och hållbar, och ni vet ju hur knäpp jag är ... så jag tvättade av den, inte för att få bort lukten utan för att få bort "kaffedamm" som fastnat. Sen skar jag till den och sydde mig en ...




... liten necessär som passar för makeupborstar. Vet inte hur många necessärer som blivit läbbiga och ofräscha inuti av både ögonskuggor och rouge, nu är det förhoppningsvis ett minne blott.
Men en necessär gör ju inte någon sömmerska glad, och inte heller quiltade jag på den. Så då tog jag istället fram en svart tygbit som jag quiltat dubbel med vadd emellan i största bågen på Toppiz, min symaskin som fortfarande känns "ny". Jag valde ett gratis quiltningsmönster och drog ut det så mycket det gick så att hela bågens storlek fylldes (360x200 mm), och så valde jag en häftigt melerad tråd upptill. Så här såg maskinbroderiquiltningen ut, visst blev det läckert?


 Det tyget tog jag nu istället och skar till för att sy en necessär enligt mönstret i Sveriges enda quilttidning Fat Quarter som jag förstås prenumererar på. Grundmönstret är gjort av Lena Schelins och jag har sytt massor av olika förvaringar efter hennes mönster. Tack för det! Runt det läckra blixtlåset som ändrar sig i regnbågens alla färger, (köpt på Quiltbiten) sydde jag fast ett par restremsor som passade så bra till den melerade tråden. 

Jaha, så har jag alltså börjat fylla mitt vita ark, och än så länge verkar det ju rätt färgglatt, och uppfinningsrikt - vi får se vartåt det barkar för resten av året. Jag har ju flera stora toppar som retar mig varje gång jag öppnar UFO-skåpet. Jo, så illa är det! Jag har ett helt SKÅP fyllt med UFO och WIP. Kanske vore ett mål för året att tömma hälften?




2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Vilken härlig kviltning!
Neccarna var inte dumma de heller!

Tackar för tipset angåend bilder du gav i ett svar i tidigare inlägg. Jag ska testa så fort jag fått tid att lägga mina foton i picasaweb.

Kramar!
Elisabeth

Suzanne sa...

Så läcker kviltningen blev. Kul idé med kaffepåsen. Kram/Suzanne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...