torsdag 20 januari 2011

Så börjar ÄNTLIGEN köket få fason!

Som många av er redan vet började jag göra om köket i höstas. Jag beställde nya luckor, fullhöjd, bytte ut min gamla lådhurts och ett smalt underskåp mot en stor lådhurts med tre lådor. Sedan länge hade jag suktat efter en inbyggnadsdiskho, och så ville jag få lugnt bland mina apparater som står framme. Ovanför kyl och frys fanns ett fult utrymme som jag ville byta ut mot vägghängda djupa skåp. Nya bänkskivor var jag också sugen på. Sagt och gjort, köket beställdes och i mitten av oktober började det installeras. Men det tog en himla tid, det var fel på bänkskivan och lite strul och tjorv. Inte förrän igår kväll blev kökets luckor/lister kompletta, och idag har jag fått den nya kranen installerad. Avloppet till diskbänken fixade jag själv (stolt!). Jag har slipdamm (sen de tog bort diskbänken) över PRECIS hela huset, det såg ut som dimman över Lützen när det var som värst igår kväll. Hantverkarna åkte vid 21.30 och vi städade i alla fall köket igår kväll. Men det känns idag att jag är mer än lovligt trött!
Först ett par bilder FÖRE.

Söt Simon, men det är också det enda som är bra, eller nja, spisen duger! Fula skåpluckor med både fukt-  och slagmärken, äckliga handtag som tappat metallfärgen och list upptill som flagade.

Här köket i annan vinkel, bakom goa Anton döljer sig en diskbänk med slagmärken (!) och ful lådhurts. Kranen från IKEA var OK, men inte exakt den jag ville ha.

Så går vi till nuet.
Klicka på bilden för större bild!
Fullhöjd på överskåpen, snygga handtag helt i metall, organiserat lugn bland köksapparaterna, högskåpet som förr stod i hörnet fick komma närmare köksbänken och vi gjorde en "glugg" för micro (ska bli en nyare ...), praktiska överskåp ovanför kyl och frys. Lådhurtsen utbytt, och äntligen en kvadratisk (nästan) inbyggnadsdiskbänk med en FM Mattson kran som passar bra i stilen med den lite fyrkantiga formen.  Diskbänken ersatt av en bänkskiva i ett härligt mörkt mönstrat laminat. Jag har också tagit bort"glassaken" under fläkten, den hjälper inte ett dugg och är bara ful, blev mycket bättre!

Vad är kvar att göra? Jo, jag ska kakla ovanför diskbänken och jag tror att det blir ett svart kakel i rektangulär form och så ska golvet bytas ut mot ett golv från Bauhaus som jag gillade och som "stämmer" med bänkskivan. Väldigt prisvärt, bara 169:-/kvadratmeter. Nya taperna är redan uppsatta, men jag visar dem när vi gjort lite mer. Jag känner mig redan så nöjd med hur köket blivit, fast det tog en himla tid!

3 kommentarer:

Ladyronja sa...

Så fint Agneta, det ser helt supert ut på bildene, pluss Anton och Simon.

kram från audi

Gunilla sa...

Grattis!! Men det var väldigt små futtiga bilder :-)

Lotta i S-vall sa...

Kanon snyggt Agneta, visst är det mysigt när det blir nytt :)
Håller med Gunilla liite större bilder , tack ;)
Kramar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...