söndag 9 januari 2011

Så här löser jag bildproblemet!

Eftersom det alltid är enklast att hålla allt inom samma "familj" så kollade jag upp picasaweb. Det är en kostnadsfri tjänst som hör till Google och som finns på svenska. Du har 1 Gb utrymme och kan skapa obegränsat med album, med max 1000 bilder/album. Det går att skriva under varje bild och har man ett eget picasawebkonto kan man kommentera. Albumen kan göras offentliga eller endast för utvalda. När man sen lagt till bilderna kan man få dem som rutorna jag fixat längst ner på sidan. Den lösningen hittar du i högermarginalen. Du kan faktiskt t.o.m. få en rullande bildserie om du så vill.
Det går fort och lätt att ladda upp bilderna, precis som i zoomin finns flera alternativ, dels via ett formulär där man laddar maximalt 5 bilder i taget eller också från picasawebs bildhanterare, som jag tycker fungerar jättebra också för att sortera de bilder du har på din dator.
Ett annat gratisalternativ är Flickr som hör till Yahoo! Ett gott alternativ som jag dock inte kan hitta någon svensk version av.
Självklart kan man också använda gamla webshots men för mig är reklamen jobbig och hela lösningen känns lite "B".
Jag ska leta vidare idag efter en filserver där jag kan lägga upp broderier och lapptekniksmönster jag gjort, jag tror eventuellt att jag hittat en lösning, men först ska jag testa!

2 kommentarer:

evaj sa...

Tack Agneta!!har lagt in mina bilder på picasaweb!!Eva Johansson!!Kram <3

Elisabeth sa...

Tack för tipset! Även jag ska använda picasaweb till mina kort.
Nu undrar jag hur du gjorde för att länka till dina album längst ner på sidan? Ser att du ändrat designen och nu har ett bildspel där, också snyggt!

Kram!
Elisabeth

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...