tisdag 29 mars 2011

Ett litet set med mobilväska och minisminkväska

Jag är ju en tygsamlare av stora mått, men mina tyger är oftast små. Jag syr av allt jag får tag i  - från ytte-pyttebitar (tygsmulor eller crumbs) till 1 yard-bitar. Större tyger har jag sällan, och det gör att jag alltid saknar baksidestyger när jag syr stora quiltar! Vad bra - då kan jag köpa mer tyger, och alltid följer det med några små bitar, oftast köper jag bara ½ yard, eftersom jag älskar att sy samman olika tyger för att se om de "parar sig" snyggt!
Sen tränar jag en del quiltning också. Då brukar jag använda bitar jag inte riktigt kommit på vad de ska vara till, eller mellanstora restbitar, kanske i storleken av en fat quarter eller nåt. Men det blir många testquiltade stycken, och ibland försöker jag göra mig av med dem. Idag, till exempel. Jag har quiltat swirls på ett blommigt tyg och för att få en liten tuffare kombination så valde jag att sy mitt blommiga tyg tillsammans med ett svart tyg med vita prickar. Till det blev det ett par starkt cerise blixtlås, men i mina ögon är det en helt ok kombination! Men som vanligt jobbar jag lite för fort ibland, och jag såg inte att blixtlåsen var åt olika håll förrän jag fotade dem! Jaja, det är ju ingen större skada skedd, så de får duga!
Jag märker att mitt lager av 2½" remsor och kvadrater, både ljusa och mörka börjar ta sådan plats i sina scrapsaskar att jag måste göra något av dem. Jag funderar på hur jag ska "spendera" dem, och det lutar åt ännu ett scarpstäcke. De är ju så roliga att sy. En annan sak som jag länge tänkt på är mina rutiga och randiga tyger. De tar upp en hel hylla i min tyggarderob, och jag syr väldigt sällan av dem. Kanske skulle jag ge mig på att sy ett täcke av dem, så att de får ge plats åt de tyger jag använder oftare. För det är trångt i tyggarderoben, oavsett hur mycket jag syr, verkar det som! Trots en väldigt produktiv början på 2011 har jag låååångt kvar tills jag kan få ner alla tyger i tygkorgarna, vilket är ett av mina "mål" för året. Att utan problem kunna se alla tygerna ... och då förstår ni att jag har många!
Jag ritar ju nästan alla mina quiltar i QuiltPro, ett program som inte så många har, men som jag personligen föredrar framför EQ-programmen, som jag tycker är lite omständiga. Men jag hör till en minoritet, de flesta som har EQ skulle aldrig vilja byta! I QuiltPro känns allt bekant från första sekund, om man är van vid Officeprogrammen från Microsoft, och det var också det första quiltprogram jag hade, vilket kanske är ett av skälen till att jag inte vill byta. Jag tror att jag ska starta QuiltPro och rita lite mönster som passar för 2½"-remsor och kvadrater, så får vi se vad jag kan komma fram till!


6 kommentarer:

Quiltepigen sa...

En rigtig sød mobiltaske og sminketaske du har lavet,du er dygtig.

Squirrels do Sew sa...

Väldigt söta och somriga! /Lotta

Ladyronja sa...

Så fina dom var Agneta.

kram

Catarina C sa...

Gulliga små väskor!

Gunilla.B sa...

De är både tuffa och gulliga, sminkväskorna! Quiltpro, är det ett köpeprogram?
Kram

Rose-Marie sa...

Jättesnyggt set.
Kram Rose-Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...