tisdag 22 mars 2011

Grytlappar för allt vad tygen håller och början på en ny quilt

Jag har sytt grytlappar mest hela dagen, känns det som ... fast det är rätt kul, får jag väl lov att erkänna. Speciellt trevligt blev det när KS svängde förbi Quiltbiten för att köpa lite grytlappsvadd. Han ringde för att kolla behovet, jag sa "3 meter" (det är måååånga grytlappar som ska sys!) och hans svar var "Ok, då köper jag 4 meter! Behöver du något mer?"
För det första - ingen quiltare i världen säger väl nej till "något mer" från en quiltbutik?!? De quiltarna känner i alla fall inte jag till!
För det andra - klart jag svarade att "jo, det fanns behov av mer tyg - till grytlappar".
"Vilka tyg vill du ha då?" Det var där någonstans som jag tackade min lyckliga stjärna att jag vet att Kristina har utmärkt koll på vad som går ihop, så jag sa till KS att han skulle välja ett tyg som han gillade, och sen kunde han visa det för Kristina, som kunde matcha ihop med passande tyger. KS kom hem med det här tyget:
Det är ju ett toppenbra tyg för just grytlappar, som mittenruta. Jag insåg genast att jag hade både röda och gröna tyger att kombinera med, och även om jag inte har fotat så är min första grytlapp klar. Jag kedjesydde 6 stycken! Imorgon får ni se dem i all sin glans. Jag har vändsytt dem för att det ska gå fort och för att jag har så väldigt många grytlappar som ska sys.

KS hade dessutom köpt lite beige tyger - vilken tur, såna har jag ju gett mig själv lite inköpsstopp på eftersom jag har så många ... =O) och ett vitt tyg med svarta och beige flower-power blommor. Med såna fullträffar till inköp får han mer än gärna åka till Quiltbiten istället för mig! Men jag inser att jag är skyldig Kristina ett tack också. Antagligen ett rätt stort sådant!

För övrigt har jag gett mig på min jelly roll från Westminister Fabrics - den här:

Jag sydde samman remsorna två och två, klippte av ungefär på mitten och pressade. Sen parade jag ihop 2 delar med varandra för att få stor variation på var tygerna hamnade. Sen skar jag dem till stora rektanglar som jag delade på diagonalen, dock inte hela vägen ut. Varje tygremsa gav mig 4 stycken. De sydde jag sen samman med ett vitt tyg. Tillsammans blev det något i den här stilen - jag har inte ork att gå ner och fota! Först skälva tillskärningen och sen blocket med det vita tyget ditsytt.

Så här fungerar det ofta när jag ska hitta på ett mönster, jag ritar lite, testsyr och imorgon - när jag tar paus från grytlapparna - ska jag se hur mycket jag ska skära ner av det vita, jag vill inte ha kvadrater utan rektanglar i min quiltidé! Jag har sytt ihop en herrans massa block och om jag inte gör det för komplicerat så bör jag kunna visa en färdig topp imorgon!




3 kommentarer:

Malisquilt sa...

Vilken bra man du har, tror inte min skulle fixa detta. Tyget var ju helt perfekt till grytlappar.
Kan du dela med dig av din energi och krestivitet.
Kram Maria i Falun

Lizzan sa...

Oj vilken duktig KS du har!!! Massa fint blv det ju...
Kram Lizzan

Rebecka sa...

Kan du (eller KS) kanske ordna ett sommarläger/lägerhelg för andra KS/KM som behöver lära sig lite mer inom området?
Rebecka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...