tisdag 1 februari 2011

Ny färgutmaning - rött för februari!

Så var 2011 års första månad till ände, och jag har inte sytt färdigt ett enda UFO ... men, men, det är 11 månader kvar!
Jag är ju med på scrapsutmaningen där man månadsvis ska göra sig av med sy upp sina resttyger, och för februari har det blivit dags för rött. En favoritfärg, varm och glad, och julig. Men jag har inte sytt något juligt alls! Nej, jag hade småbitar av röd/vita tyger som jag sydde timglasblock av.

Runt timglasblocken körde jag vita remsor. Timglasblock är roliga att sy! Snabbt som bara den fick jag ihop 48 block, som jag lagt ut 6x8, men det ser lite smalt ut för ett täcke. Så nu tänkte jag be er om råd. Först en bild på täcket så här långt.


Jag har inte mycket kvar av det vita tyget, och att byta nu känns knäppt. Det finns däremot kvar av de röd/vita tygerna, dock inte i fulla längder åt något håll. Allt är mest scraps, precis som det ska vara ... men hur får jag ihop täcket? Jag har en idé om att använda de röd/vita tygerna ihopsydda lite hipp som happ som kantning, men skulle behöva utöka quilten något. Alla block är 7" (knappt 18x18 cm) och syr jag ihop dem som de ligger nu blir täcke max 39" x 60" (99 x 152 cm) och det är ju ett konstigt mått ...
Det som slog mig nyss var att jag skulle kunna skära till 7"-kvadrater av de röda tygerna och sy in dem lite här och var, men hur blir det att se ut tro? Skulle också kunna skära till timglasblock i fullstorlek av de röd/vita och placera in dem, men hur? Jag skulle vilja att det var två block till på bredden och två block till på längden och sen en smal vit bård innan kantningen. Ja, det här tål att fundera på - och jag som ville SY!!

Tillägg 14.16: Nu har jag funderat färdigt, tror jag! Det här är min idé!


Sen har vi sorgebarnet vadd - nu MÅSTE jag få tag i vadd, jag har så många täcken som "bara" ska quiltas, och jag längtar efter att quilta dem. I värsta fall får jag använda en tunn fleece jag har ... någon som testat att ha fleece istället för vadd?

4 kommentarer:

Åsa sa...

Va fint det blir.
JAg håller på att ska quilta min mysfilt med flecce på baksidan. Har testat på en bit tyg med en bit av fleccen under o det gick toppen bra.

anki sa...

Åh så fint det blir så som du har ritat upp det.
Kramiz

Anette L sa...

Det blir finfint! Och fleece är ett kanonalternativ till baksida - då behöver man ingen vadd. :)
En annan sak - du har en grå färg på bokstäverna som är svår att läsa - i alla fall för mina svaga ögon och med min dator ;o)

Kram

Rose-Marie sa...

Härligt med rött och vitt
Kram Rose-Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...