torsdag 6 oktober 2011

Hänge med Rosa Bandet

Vad mycket man kan lära sig i bloggvärlden! Jag lärde mig häromdagen att man kan sy ut ett "vanligt" broderi på organza, och sen bränna bort kanterna med en lödkolv/lödpenna och få en applikation. Det var Lotta på Squirrels do Sew som visade tekniken.  Som vanligt kom min hjärna igång med idéer på vad man skulle kunna göra, och tillsammans med tankarna jag har på Rosa Bandet, så kom jag på det här:
Det var inte så himla svårt att få ihop, men jag hade ändå tre problem kvar!

Problem no 1 var frågan om var min lödkolv gått och gömt sig. Den fråga kvarstår att lösa, men jag kunde inte vänta, och eftersom både Rusta och ÖoB finns på två minuters promenadavstånd, så fick det bli ÖoB. Där köpte jag mig en lödkolv för 59 kr.

Men än var inte problemen över! Jag är ju som många vet en "hobbymissbrukare" - jag pysslar med allt möjligt, stenar, kvistar, tyger, papper och pärlor. Det var när jag höll på med (det är inte något avslutat kapitel, jag kommer ofta tillbaka till gamla pysselkärlekar) att skapa smycken av indianpärlor som man trär på en tunn metalltråd och därigenom kan få till de sötaste smycken, t.ex. en minijulgran att ha som örhänge, som jag köpte örhängeskrokar från Panduro. Var i all världen hade jag lagt dem? När jag började leta kom jag inte ihåg varför jag köpt dem (jo, åldern tar ut sin rätt ... tidigare på vissa!) men när kronan föll ner så letade jag rätt på lådan med indianpärlor, och minsann - där var krokarna.

Efter det gick det fort att få fart på lödpennan (som funkar jättebra!) och så fram med kameran. Men hur knäpper man kort på sig själv? Jag vet att kameran har självutlösare, men hur det fungerar och vilka inställningar som ska göras, har jag ingen aning om! Det fick bli närbild där jag håller kameran ut från mig själv och hoppas på tur. Det gick bra (?) efter ungefär 5 foton. Här är andra örat:

Visst är mina nya örhängen söta?

Organzabroderi var jättekul och ganska lätt, så jag ska göra som Lotta, sy ut lite löv och göra en vattentät krans till dörren, med löv som aldrig vissnar!


4 kommentarer:

Unknown sa...

fine rosa bånd øredobber. Du er kreativ........

Gunilla K sa...

Vilka sötingar du har gjort!
kram Gunilla

Squirrels do Sew sa...

Jättefina örhängen du gjort Agneta.
Visst är det kul att använda allehanda verktyg till broderiverksamheten.
Lotta

Mirre Syr sa...

Jättebra idé och fina örhängen ochäven min tankeverksamhet börjar spinna loss.. :)

MVH Mirre

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...