fredag 7 oktober 2011

Höstkrans till dörren

Igår fortsatte jag att maskinbrodera på organza. Jag tyckte att Lotta på Squirrels do Sew hade en sån fin krans med maskinbroderade löv, så jag bara måste härma henne, dock med andra löv!

En annan sak som jag gjorde när jag ändå höll på var att göra mig av med undertrådssnuttar av broderitråd i mörka nyanser. Eftersom bladen kan vända sig så var det en smart lösning, och nu har jag istället ett gäng fräscha "bobbins" som det bara är att fylla med ny tråd.

När jag broderat ut alla designs jag valt, brände jag bort kanterna med min nya kompis i syrummet, lödpennan! Det går fort och fungerar toppenbra - precis som att bara rita runt kanten med en vass penna, och vips försvinner alla spår av organzan. För att inte tappa bort lödpennan ska jag brodera och sy en förvaring åt den idag, har jag tänkt!

Efter det tog jag fram Herdins impregnering "Imprenex", som är toppenbra till mycket! Bl.a. fungerar den väldigt bra för att skydda insidan på necessärer. Fast den stinker! Sprayningen sker alltså helst utomhus.


Så fick löven torka över natten och sen hämtade jag min gamla krans, med fuskbär och äkta kottar. Den är fin men kunde behöva lite "fixeri". Då ytterligare en sak i mitt syrum, limpistolen,  tagit sig till en för mig okänd plats, fick jag lösa fastsättningen med hjälp av häftpistolen, och den var i alla fall där den skulle vara. Både limpistol och häftpistol är superbra att ha till mycket - speciellt om man som jag är en blandhobby(miss)brukare!
Så jag satt fast de maskinbroderade löven i nedre kanten av kransen.

Det blev ännu bättre än jag trott, och så här ser kransen ut som nu ska pryda min ytterdörr någon månad i alla fall!

Dags att komma igång och digga texten LÖDPENNA så får vi se om jag får ihop förvaringen idag. Har jag tur hinner jag också kanske leta rätt på limpistolen och "skotten" som hör till, för den är jättebra när man julpyntar!

Tillägg kl. 12.46 - nu är min lödpenneförvaring färdig och ser ut så här:

Funderar på om det inte vore smart att sy liknande åt både häftpistol och limpistol - om jag nu hittar den sistnämnda igen ... 

För övrigt har jag världens gulligaste mamma! Igår kom de över på kaffe och hon hade läst om vissa önskemål jag hade, och köpt två Rosa Bandet-saker från Guldfynd. Så nu har jag det här halsbandet på mig:

Dessutom fick jag ett nytt mobilsmycke - också det från Guldfynd:


För att ytterligare stödja kampanjen hade hon köpt de här till sig själv:

och

Idag är det Birgittadagen, så jag passar på att skicka en kram till alla Birgittor där ute!




5 kommentarer:

Gunilla sa...

Grattis både på namnsdag och förlovningsdag! kram

Tidsfordriv sa...

Hvilken god ide. Den kransen ble flott.

Bibbi sa...

En jättefin höstkrans fick du till!! Grattis på båda bemärkelsedagarna!!
Kram

Squirrels do Sew sa...

Åhh vad fin den blev. En riktigt höstig krans med djupa varma färger. Necesären blev jättefin den också / Lotta

Anonym sa...

Jättefin
Kram Rose-Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...