onsdag 18 maj 2011

Lite användbar quiltmatematik ... del 5

Jag kör vidare med matematiklektionerna! Det jag ibland får problem med är att räkna ut om tyget jag har räcker till det jag tänkt sy. Eftersom jag nästan uteslutande bara köper små tygbitar (oftast bara ½ yard eller max 1 yard) så hamnar jag ibland i situationer då jag måste räkna ut om tyget kommer att räcka eller inte. Istället för att hålla på och mäta med linjalen, och hoppas på det bästa (det är ju svårt att hålla tummarna när man skär med rullkniven!) så har jag räknat ut hur många kvadrater jag får på 1 yard, av de vanligaste kvadratstorlekarna som jag använder när jag syr. Då vet jag att tyget räcker till hälften om jag bara har ½ yard! Här kommer min praktiska lista!


De allra största måtten använder jag mest om jag ska sy inre trianglar eller hörntrianglar.
Hos Quiltshops.com hittar du en liten finess, om du ska köpa alla tyger till ett specifikt projekt, en tygbehovsuträknare!
Alla mått är i inches och du först fyller i blockens storlek - både på bredd och höjd, sedan antal block på båda ledder och slutligen hur mycket tyg på ett ungefär som är ljust/mellan och mörkt. Sen får du förslag på inköpsmängd. Läs av och köp sedan lite mer än förslaget. För KOM IHÅG - man kan aldrig A L D R I G köpa för mycket tyg!!
Jag hoppas att den ska fungera bra!
Om någon glömt bort det - 1 yard = 91 cm.

Så den obligatoriska bilden, som inte har med inlägget att göra alls, men som är den största - fortfarande pågående - quilt jag sytt! Den är drygt 240 x 240 cm och bara sydd av rester. Dessutom testade jag att sy alltihop på min overlock, och det gick både fort och var toppenbra! Men som ni ser har den legat till sig länge nu ...







 

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Jag sparar quiltmatten så jag kan ta fram den när behovet uppkommer!
Kram, Kerstin

Rose-Marie sa...

Tack ännu en gång för jättebra mattelektion
Kram Rose-Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...