tisdag 31 maj 2011

Fotbollshelg!

Som mamma till två sportkillar blir det en del fritid som tillbringas med fotboll sommartid. På vintern tränar jag ju P0304 i innebandy, men den säsongen är över och genast börjar fotbollen.

Tisdag, onsdag och torsdag tränar killarna (jo, tre gånger i veckan blir det!) och lördag och söndag var det sammandrag. För er som inte är fotbollsmorsor så är det inte en turnering utan man "drar ihop" lag från olika områden och så kör man matcher. När det blir lunch gäller grillat - hamburgare står oftast på menyn, och det går ju alltid i - såväl föräldrar som barn! Jättekul att se när grabbarna spelar, och jag som inte ens gillat att se fotboll tidigare (däremot har jag ju tyckt om att spela, i Storviks IF!) tycker nu att det är bland det roligaste som finns. Killarna spelar förstås i IK Fyris!

I lördags hade Simon och Anton match på Änglavallen i Vattholma. Deras lag IK Fyris 04 var super - de vann alla matcherna - överlägset till och med!
Sammandragen har bra specialregler anpassade för barn i den här åldern - om ett lag leder med 4 mål får det andra laget ta in en till spelare, korta hörnor, d.v.s. ett fritt pass till en medspelare, inga målskott. När målvakten har bollen ska motståndarlaget gå till egen planhalva. Offside och såna lite svårare regler skippas. Mycket bra regler som gör spelet lite mer rättvist. Här lite bilder på mina grabbar och deras lag.

Simon värmer upp.

Anton väntar otåligt på att få komma in igen.


Visst ser det ut som ett blivande fotbollsproffs?

I pausen kollar Anton om han blev skadad ...

Hela vinnargänget - från vänster Viktor, Victor, Simon, Arvid, Malcolm, Anton, Erik och Oscar.

Men det var kallt! Jag trodde jag hade kläder som skulle hålla mig varm, men ack vad jag bedrog mig, jag var kall hela vägen hem!

Så på söndagens sammandrag var jag förberedd - här skulle det inte frysas! Jag plockade fram en tjock jacka och långkalsonger - i maj!!! På Ärentuna IP började dagen med spöregn, men vatten är ju inte farligt så länge man inte drunknar, är min devis, så efter att alla lag väntat lite med första matchstart lättade det upp, men inte var det varmt. Nåväl, alla matcherna var spännande och IK Fyris P03 åkte hem med en seger, en lika och en förlust. Här lite bilder från de spännande matcherna!

Lite besviken vankande efter att bollen gått i "fel" mål ...

Anton kämpar och fick bollen till slut.

Även den här närkampen gick Anton segrande ur.

Ohhh, så iväg med bollen!

Härligt när alla grabbar kämpar!

Laget applåderar och tackar motståndarna Hagby.
Killarna från vänster är: Viggo, Tim (som inte syns så bra), tränare Jonas (Isaks pappa), Ture, tränare Magnus (Tures pappa), Gustav, Isak, Pontus, Anton, Andreas, Lucas och Filip. Längst ner tränare Fredrik (Tims pappa).

Om någon undrar varför det inte blir så mycket sytt så ser ni nu varför!



1 kommentar:

Rose-Marie sa...

Härliga fotbollsbilder
Kram Rose-Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...