torsdag 23 juni 2011

Kanske skulle man ta fram saxen ...

Jag skrev ju igår om hur många quilttidningar jag har - säkert över 1000 st! De känns som en fantastiskt skatt och jag älskar att ta fram en bunt och bläddra i. Men frågan är hur många av dem som jag kommer att sy något ur? Antagligen kan det räknas i bråkdelar av promille. Så, vad gör man?

Tja, kanske borde jag ta fram saxen och klippa ut de mönster jag gillar och klistra in i en quilting journal för vad jag skulle vilja sy? Men tänk om jag ångrar mig? Tänk om jag helt plötsligt får jättelust på att sy en quilt som inte alls känts som intressant för några år sedan? Nej, hualigen för att förstöra mina tidningar!

Ett tag markerade jag faktiskt upp (med post-it-lappar) de mönster i tidningarna som jag gillade - men med 1000 tidningar eller fler ... ja, ni förstår själva! Hela projektet gick i stöpet, och istället får jag använda "organisatören på övervåningen" för att komma ihåg vilken tidning som nu hade det där mönstret.

Än värre är det med quiltböckerna! Jag som ju är en bokmal skulle aldrig i livet klippa en enda snutt ur en riktig bok, vare sig paper-back eller inbunden, så att klippa ut mönster därur är "kört". Quiltböckerna tar också sin rejäla plats, men de ser mer ut som prydnader än mina fullproppade billiga IKEA-tidskriftssamlare...

Jag får återkomma om jag får någon riktig snilleblixt i ämnet, än så länge känns det som om min jättesamling av papperburet quiltrelaterat material kommer att förbli som den är - och bara växa!!

Så, jag kan tycka det är väldigt skönt med mönster som man sparar som filer! Då tar de bara upp dataplats, och det är lätt att spara dem utan att de vare sig behöver skrivas ut eller ens kommas ihåg. Det enda jag är noga med där är att också på datorn ha en mönsterorganisation. Det ser ut så här just nu (i den här datorn):

Varje underavdelning har sin egen mapp och i t.ex. mappen "STORA QUILTAR" har jag de här mönstren.

Ungefär likadant ser det ut i alla mappar. När jag tycker att det är väldigt många bra mönster brukar jag spara över dem till en extern hårddisk, så att jag vet att jag har dem även vid en datakrasch. Det kändes väldigt bra sista gången datorn kraschade - jag förlorade kanske ett eller två mönster totalt!

På tal om mönster på stora quiltar. Ovan ser ni att flera av mönstren ser ut som om de hör ihop - och de gör de! Det är Riley Blake's design och ni kan alla ladda ner gratismönstren här.

Just nu känns det somrigt för det mesta, även om dagen idag just bjuder på regn, så jag visar ett par några år gamla tallriksunderlägg med havstema.


Närbild på specialquiltningen på vattnet nedan.

Den här quiltningen får man genom att ställa maskinen på zick-zack när man använder frihandsfoten!



2 kommentarer:

Gunilla.B sa...

Hej Agneta! Nu har ju jag inte lika många tidningar som du men funderar ändå på förvaring. Jag lyckades sälja alla årgångar jag hade av QNM, tyckte den var så mossig. De andra har jag, som du, satt postitlappar i, ibland bläddrar jag i dem, men det är sällan jag hittar något jag vill sy. Har också tänkt på att klippa i dem men drar mig för det.
Glad midsommar!

Fabraholic sa...

Gud vad skönt att jag inte är den enda! Hur ser det ut på handarbetsfronten?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...