onsdag 1 juni 2011

Agnetas solrostabletter

Ny månad och dags för ett nytt mönster i mönsterklubben! Den här gången är det ett somrigt tallriksunderlägg, eller tablett, vilket man nu föredrar att kalla det!
Som vanligt var det jätteroligt att skapa ett mönster och jag tänkte skriva lite om hur det går till i resten av inlägget.

Oftast börjar det med något jag ser, någon gång bestämmer liksom tygerna själva vad de vill bli och ibland på webben men ofta - som den här gången - någon grej! Det var en påse med solrosfrön som fick igång mig. Klart man ska sy tabletter med solrosor.

Sen ritar jag en kladd - lite "ungefär så här ska det bli". När jag sen ger mig på tygerna så skriver jag mönstret samtidigt som jag skär, pressar, fotar och syr. På det sättet brukar jag lyckas eliminera felaktigheter. Mina mönster skrivs oftast på lösa blad som sedan först över till word.

Ibland ändrar jag mig under arbetets gång! Det som skulle bli en väska blev istället en necessär och det som först var tänkt som en grytlapp passar lika bra som en duk om man dubblar eller tripplar mönstret.

När jag fått ihop det jag tänkt som mönster i bildformat och nedkladdat så för jag över det till word. Jag skapar och syr alla mina mönster i inches, men alla mönster har också en omräknad måttabell, så att även de som hellre syr med cm-linjaler ska klara jobbet.

Ibland måste jag scanna någon mall, och då tar det ibland lite extra tid, eftersom det är viktigt att måtten på mallarna stämmer överens med verkligheten och passsar mot de mått som de sammansydda bitarna har.

Sen arbetar jag med steg-för-steg-beskrivningen för webben eftersom jag tycker att den är viktig. Med hjälp av den kan och borde inte misslyckas. Även om jag inte är någon höjdarfotograf så försöker jag så gott jag kan, och det blir faktiskt bättre och bättre ...

Närbild på quiltningen av solrosen.

Jag gillar att jobba mot deadlines, och brukar alltid vara färdig med mönstret i god tid, men någon gång vill sig inte tekniken, det kan vara datorkrasch, scanner som inte "vill", eller att jag inte kan ladda upp mönstret eller liknande. Även om jag jobbar med det här säkert en vecka innan mönstret ska vara klart, brukar det här vara lite stressande. Men än så länge - peppar, peppar - har jag alltid fått ut mönstren i tid i alla fall!




Så nu är det här mönstret officiellt och jag har redan sytt färdigt och skrivit ihop ett nytt mönster, men det är inte säkert att det blir nästa - vi får se. Jag har faktiskt minst 6 halvfärdiga mönster som av olika anledningar inte kommit med, kanske tar jag tag i något av dem.





1 kommentar:

Bibbi sa...

Helt rätt... den är jättefin!! frihandsquiltning blir ju bra träning... säkert för fler än mig!!
Det vill gärna bli bra när du gör nåt du Agneta!!
Kram!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...