onsdag 30 mars 2011

Scraps, scraps, scraps ... (del 1)

Som jag funderade igår, så tog jag mig an att sy samman remsor igår. Det blev en rejäl hög, men döm om min förvåning, när jag sytt i flera timmar så såg mina karamellaskar med färdigskurna remsor FORTFARANDE fulla ut!!! Ni ser själva! Hur jag kunnat ha alla tygerna bakom symaskinen i karamellaskarna framför, går över mitt förstånd ...
Bakom Toppis skymtar den remshög som redan är sydd! Då borde väl det vara mindre scraps kvar, eller? Jag börjar misstänka att mina scraps drabbats av någon sorts molekylär delning, där de automatiskt blir flera... Allra "värst" - jag har fortfarande tre proppfulla karamellaskar, det är bara i en av de fyra askarna som det syns att jag använt scraps! Otroligt!

Jag fick en rejäl hög att pressa, och under det att jag pressade lyssnade jag på Magnus Utviks underbart känsliga berättelse "Anna, min älskade". En sann och oerhört sorglig berättelse om hur hans sambo Anna drabbas av livmodershalscancer, och tvingas ta bort livmodern.

ISBN: 9173480495


Här är högen som jag skulle pressa! Det såg rätt mastigt ut, måste jag erkänna, men ljudboken hjälpe mig att slippa tänka så mycket på "tröket" ...
Sen har jag sedan minst 1½ timme pysslat med att skära ner remsorna till 2-patches 2½" breda, och för att det ska bli lätt att kombinera dem till 4-patches, utan att jag behöver riva runt bland dem så har jag också färgsorterat den, efter den mörkare färgen. Alla tyger är pressade mot det mörkare tyget för att det ska gå fort och lätt att få samman 4-patches sedan.
Så här långt har jag kommit nu. Jag har massor av idéer till hur jag ska använde dem, men allra först ska alla 2-patches bli 4-patches, och det kommer också att ta några timmar. Men nu känns det som om det blir roligare sömnad, att bara sy samman remsa efter remsa, byta undertråd och "remsa vidare" är inte något jag tycker är speciellt kul.

Kul däremot är att jag faktiskt använt en stor mängd av mina scraps, och att det faktiskt ska bli någonting av dem nu. Vi får väl se vilket mönster som jag tänker satsa på! Ska starta QuiltPro om en stund så får vi se vad det kan bli! Men först ska jag nog sy lite 4-patches, har ju en del framför mig! =O)

6 kommentarer:

evaj sa...

Visst känns det skönt när man kommit en bit på vägen med sina scraps..Och det är roligt oxså!!Tycker iaf jag!!Kram på dig och lycka till med en ny topp!!

Katarina sa...

Mycket att stryka och många bitar är det:-)) Ljudböcker är perfekt under tiden. Ska bli skoj att se vad du vidare gör av detta! Kram Katarina

Birgitta i Gävle sa...

Det här blir spännande att följa.

Wivi sa...

Det var en hel del och verkar räcka till många scrapskviltar. Lycka till.

Jenny sa...

Kul med scraps! Och vad duktig och effektiv du är i ditt 4-patch-skapande. Lycka till med att bestämma vad de ska bli! //Jenny

Rose-Marie sa...

Men jösses Agneta vad scraps du har
Kram Rose-Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...