tisdag 8 mars 2011

Babytäcke på beställning... del 1 + tutorial försvinnande 4-ruta

En god väns släkting har fått en son och jag har fått äran att sy ett babytäcke till pojken! Jag får sy hel fritt som jag vill och då valde jag "försvinnande 4-ruta" som mönster. Som första steg i tillverkningen av täcket tänkte jag visa hur man gör, om det nu är någon som inte har "kläm" på det ännu.

Mitt babytäcke ska inte vara jättestort, så jag kommer att börja med att sy nio stycken försvinnande 4-rutor, för att se om jag tycker de räcker, och sen två bårder.

Jag börjar med att skära till 6½" kvadrater av två tyger med god kontrast.
De syr jag ihop två och två och sen pressar jag båda sömsmåner mot samma tyg.

Det gör att det blir lätt att få ihop dem perfekt i mitten utan att behöva nåla överhuvudtaget.


Sen pressar jag noga och lägger mitt block på skärmattan. Utan att plocka med bitarna skär jag två gånger horisontellt och två gånger vertikalt, och jag utgår från mitten och lägger linjalen 2" från mitten på båda sidor. Har du två linjaler blir det ännu enklare.
Här har jag flyttat isär dem lite för att snitten ska synas tydligt.

Flytta nu om så att de yttre rutorna i övre raden byter plats med varandra. Gör likadant med de yttersta rutorna i nedersta raden. Slutligen vrider du mittenblocket ett halvt varv. Då ska det se ut som bilden ovan.

Ett av blocken i mittenraden tar jag till strykbrädan och pressar åt andra hållet, för att det ska bli lätt att sy samman sedan.

Jag lägger blocket exakt som det ska vara jämte symaskinen och kedjesyr ena sidan. Sen vänder jag och syr samman de kvarvarade delarna med de redan sydda.

Då får man någonting som ser ut så här. Innan jag syr vidare är det viktigt att pressa sömsmånerna åt rätt håll.


Mittenremsans sömsmåner pressar jag utåt, från mittenrutan.

Övre och undre radens sömsmåner pressar jag inåt, mot det sydda blocket. Tillbaka till symaskinen!

På det här sättet får man en perfekt försvinnande 4-ruta, där varje hörnträff är exakt!

Jag ska nu jobba vidare med mitt babytäcke! Om det är någon som vill "hänga på" i babytäckessömnaden så är ni välkomna!






2 kommentarer:

Ladyronja sa...

det ser ju helt topp ut, forstår at det er en pojke som ska vara så heldig och får et tecke av deg.

kram från audi

elis abet sa...

Toppenbra mönster och lätt att göra tycker Elisabet i Järfälla

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...