torsdag 24 mars 2011

Glada Romber färdig+steg för steg till perfekt kantning av quilten

Lycklig är den som har en fungerande symaskin, och det har jag - nu! Det gjorde att jag kunde quilta färdigt mitt senaste projekt "Glada Romber" och sen gick kantningen som en dans. Jag har ju sökt info om det och längre ner ska jag steg för steg ta er igenom hur jag gjorde, och kommer att göra i fortsättningen, det är lätt!

Först en bild på "Glada Romber". Jag är jättenöjd med den här mysquilten.
Eftersom min stash inte innehöll ett svart-vit-rutigt tyg, som hade varit mitt första kantningsval, så fick det bli en turkos kantning. Den här quiltade jag med ett roligt och lättquiltat mönster.

Jag vet inte om den har något namn ... men ni ser hur jag gjort i alla fall. Jag började i ena kanten åt ett håll och fortsatte åt andra hållet när jag gjorde nästa "rad".

Kantning kan vara komplicerat! Här visar jag en bildserie på hur jag kommit fram till att man gör det enklast och snyggast! (tycker jag!)

Spar ca 12" när du kommer till slutet.

Det är viktigt för att  du lätt ska kunna sy ihop remsorna sen, utan att behöva knöla ihop hela quilten totalt!

Se till att den ligger slätt!

Du kan nåla fast dem om du vill!

Den nedre spetsen ligger där pilen är ritad.



Kolla en extra gång, annars blir det fel!!

Det grå suddiga markerar var du har ditt pennstreck.

Här syns det att du skurit med ½" över.



För att slippa knölar i kantningen är det alltid bäst att pressa sömsmånerna åt olika håll.


Nu behöver du aldrig mer fundera på hur man gör!







4 kommentarer:

Ladyronja sa...

quilten blev jettefin Agneta, så glad for at du fikk symaskinen i ordning igjen så du kunne sy, tack ochså for undervisningen

kram

Unknown sa...

Flott bildeserie kanskje jeg skal prøve det på det teppe jeg krabber rundt på gulvet med nå, det er 150 x 232 cm.... Kanskje quiltingen begynner i kveld. Teppe er flott med alle de farvene sammen med det hvite.
Ha en fin dag videre.

Quiltepigen sa...

Det er blevet en rigtig flot quilt.
Og symaskinen kører bare derud af herligt.
En skam der er så langt op til dig,for ellers kunne min maskine komme til eftersyn hos dig.
Ha en god dag.

Rose-Marie sa...

Jättesnygg quilt. Tack också för undervisningsbilder
Kram Rose-Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...