onsdag 12 mars 2014

Enkelt hus i paper piecing

Jag syr vidare i husstil! Här är det block jag ska ha till en större bonad, sydd i paper piecing-teknik!

Blocket är 8" x 8" osytt vilket jag tycker är en hanterbar storlek om man ska sy många block! Jag fortsätter att använda mina rutiga tyger, en del i flanell men de flesta är i vanlig bomull.

När jag först började med lappteknik gjorde jag inte som de allra flesta - sydde blockhus - utan jag föll som en fura för foundation paper piecing, eftersom det alltid ger exakt resultat, vilket kändes som viktigt då de allra första saker jag sydde var stjärnor, och då ville jag verkligen få "fullträffar" i spetsarna.

När man sy i paper piecing finns det flera metoder, bland annat kan man skriva ut blocken på mönsterpapper, sy längs med sömmarna och sen riva. Det går bra, men de små pappersbitarna är superjobbiga att plocka upp, och ibland fastnar papperet... men Elisabet B (tack!) lärde mig för läääänge sedan hur man använder "Freezer paper" för att sy paper piecing, och det är min favoritmetod.

Man ritar upp blocket på den "oklistriga" sidan och numrerar. Sen viker man alla sömsmåner så att man vet var de är och sen pressar man fast första biten (nr 1) och skär en sömsmån på 1/4" runtom (man viker alltså in freezer paperet (vilket språk det blev!) först. Sen tar man fram nr 2 och ser till att den täcker sin yta med lite marginal (jag lägger ovanpå) och sen lägger man det räta mot räta på den redan fastpressade biten och syr längs med den vikta kanten på papperet. Sen viker man upp och pressar fast nr 2 och fortsätter i nummerordning tills man pressat fast allt. Sen renskär man runtom blocket och så är det bara att försiktigt dra loss ett alldeles perfekt block - alltid! Freezer paper räcker till många block så man behöver inte rita om mönstret om man inte gör något alldeles fruktansvärt stort.

Såhär ser blocket ut från baksidan, innan man tar bort papperet.

Allt sys i en rad utan att man behöver sätta samman delar. Efter att ha sytt mycket i paper piecing vet jag hur jag ska rita för att det ska stämma. Om ni tittar på det färdiga blocket så ser ni att himlen går ner under taket, men det försvinner när man syr samman blocket med nästa block, eller om det eventuellt blir en sashing, det har jag inte bestämt ännu!

Åter till mina tyger!

Agneta

1 kommentar:

susan sa...

Herbal medicine is the best ����Greetings I am here to testify how great man called Dr Damisa helped me out with herbs and roots which he prepared for me in use of curing my lupus after 8 years of trying to get cure or remedy for my lupus. i found a comment of a man giving testimony pof Dr Damisa I takes his product (cure for my lupus with herbal medicine Root) for (14) days before I am to known I was totally cured of lupus after 2weeks of using dr Damisa herbs he also have Herbal medical for all types of diseases, and i promised him that i will tell the world about his Great job he ask me to drink from the herbal medicine before meeting my husband I did and after 2weeks I was totally cured of lupus thank you for your great job he can also help you if you have a low sperm count you want to convince a baby fast PCOS ,infections, HIV/ AIDS stomach ulcer ,u Endometriosis cancer, yeast infection, fibromyalgia, Tuberculosis Gonorrhea, Chronic pain , , low testosterone, Herpes, blocked fallopian tubes Liver ,kidney stone ,parasites ovarian cysts Arthritis, pile, ALS, Crowns and all other type of diseases, breast cancer, Get lost period back, stop period pain, Email : doctordamisa@gmail.com WhatsApp+2348151914763.. i guarantee you a positive result my dear brothers and sisters

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...