tisdag 7 maj 2013

Frihandsquiltning!

Jag hoppas och tror att ni såg utropstecknet, för hela det här inlägget handlar bara om det bästa som finns - nämligen att frihandsquilta.
Som ny på lappteknik kunde jag inte fatta hur quiltare kunde sy alla de fantastiskt vackra mönster man såg i quilttidningar och online. I början quiltade jag bara "i diket". Men det blev ju tråkigt, så då började jag istället quilta rutor. Så blev det också tråkigt, och då var det bara frihandsquiltning kvar.

Som så många andra började jag med att stippla. Det var kul, och trots att jag emellanåt "sydde in mig i ett hörn" så lärde jag mig rätt snabbt hur jag skulle göra. Så jag stipplade, stipplade och stipplade - och tröttnade på det också. Visst kunde jag variera storleken på stipplingen, men ändå, variationen var inte så stor. Jag MÅSTE lära mig att frihandsquilta!

Sagt och gjort! Jag läste in mig och såg massor av filmer på youtube och fick massor av tips, som jag sög till mig som en tvättsvamp. Sen tipsade någon om att det går att lära in quiltningsmönster genom att man ritar först, sida upp och sida ner med det mönster man tänkt sig. Jag har massor av lösa blad, men till slut tog jag en blank bok och började rita i den. På det sättet behåller jag designen och kan använda min bok som tipsbok, om jag nu vill återvända till ett redan quiltat mönster. Jag har testat att rita ut mönstret för att sedan quilta efter det, men jag misslyckas ständigt så det har jag helt slutat med!

När jag nu fick så härliga nästan självlysande trådar, som jag inte ser något annat användningsområde för, så kändes det naturligt att göra som min idol, Leah Day, som skapat The Free Motion Quilting Project,  så jag köpte 10 meter svart DITTE-tyg på IKEA och skar till rutor och sen på med mina quiltningshandskar så körde jag igång! Det var - och är - superkul! Jag har nu quiltade rutor till en sampler. Ska bara sy dit svarta sashings mellan först. Men jag kommer att fortsätta med mina testrutor, det var ett jättekul sätt att prova mönster utan att behöva quilta en hel quilt.

Nu är jag ju ingen expert, som jag skrev Leah är min idol och jag hoppas att en dag kunna quilta kanske 50% så snyggt som hon, men skam den som ger sig! Jag kämpar på, tycker det är jättekul och med tiden har jag faktiskt lärt mig att det går att andas samtidigt som man frihandsquiltar. I början höll jag andan och fick alltid huvudvärk efter att jag quiltat färdigt! Men nu är jag mer avspänd, och njuter av varje sekund. Det händer att jag blir lite virrig och håller på att sy fel, men jag har inte repat upp något, utan försöket får vara som det blev. På en större quilt där jag inte använder en tråd som skiljer sig så mycket från bakgrunden lär det bara vara quiltpoliser som bryr sig - jag gör det inte!

Här nedan visar jag nu de rutor jag quiltat färdigt! Många av mönstren har namn, men det bryr jag mig inte om - jag quiltar som jag känner för!
















Lite tips till er som vill börja testa frihandsquiltning på allvar!
1) Rita, rita, rita tills du känner att mönstret liksom sitter.
2) Köp quilthandskar så behöver du inte tänka på att det kan glida hit och dit - speciellt bra om man har en stor och tung quilt.
3) Våga göra fel - det är när jag gjort fel som jag lärt mig mest!
4) Kolla så att du får fina stygn, de ska kännas levande och inte som ett platt streck.
5) Tänk på att det är spännande om man ibland låter det vara områden med tätare quiltning och andra med glesare.
6) Sitt bekvämt annars kommer du att få ont i både rygg och axlar, och kom ihåg att ta pauser.

Vi får se när jag får ihop samplern!


9 kommentarer:

AnkiS sa...

Vad mycket dú lärt dig! Jag är avundsjuk.

Britt-Inger sa...

Jag håller med. Leah Day är en fantastisk lärare. Jag har gått en kurs för henne på Craftsy och kviltat en månadskvilt, Har anmält mig till ännu en och det är så fruktansvärt kul och jag tycker nog att det blir fint också, även om man bara kan prestera en bråkdel av hennes fina kvittning. Du har lyckats bra och ibland
är det svårt att sluta, trots att man borde och tänka lite på nacken och skuldrorna
Kvilta lugnt

Gunilla.B sa...

Fantastiskt fina quiltningar!
Kram

Dollandesign sa...

Helt fantastiska "mönsterslingor" som Du quiltat. Tack, snälla Du för alla käcka tips som Du skriver om. "Övning ger färdighet", eller är det man säger! Jag är glad att jag fick se och läsa Ditt inlägg här.

Dollandesign

Immi sa...

Vilken fin kviltning du gjort....tack för alla tips och nu gäller väl bara handskar då:O)) Kram Immi

Rose-Marie sa...

Jättebra gjort, vad duktig du är
Kram Rose-Marie

elis abet sa...

Vad du är duktig.gick en kurs en gång och skulle träna mycket efter det, men inte gjorde jag det.
hälsn. Elisabet i Järfälla

Bibbi sa...

Åhh... vad du har jobbat på och blivit duktig!! Det gäller att vara envis och inte ge sig! Jag "glömmer" att träna jag och då blir det ju inget av det!
Kram

Katarina sa...

Fantastiskt läckra kviltningar du fått till! Tycker ju också det är jätteroligt att frihandssy, men nöjet tryter, när maskinerna ändrar trådspänning under
sömnad:-(( Hoppas nu på min nya maskin, som jag bara sytt "vanligt" på än så länge.... kram Katarina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...