torsdag 30 maj 2013

Födelsedagar och paket!

Under maj månad har killarna varit på kalas varje helg och ibland två dagar efter varandra! Det lutar åt att det fortsätter så nu i juni, det ligger redan två inbjudningskort till kalas på Leos Lekland. Det är ett härligt ställe för barn från 0-12 år (minst - jag gillar också att leka där!) För trötta föräldrar är det också toppen, man betalar för kalasets gäster, får ett eget rum där man kan äta både tårta, marängsviss och mat från barnmenyn, och föräldrarna behöver inte göra något mer! Det kostar, men att köpa hem, planera, städa både före och efter är ju också ett jobb, som kanske förtar glädjen över födelsedagen ibland...

Det är jätteroligt med kalas, speciellt för en mamma som ÄLSKAR att göra fina paket och kort. Jag har som många vet försökt att inte falla för scrapbooking, det räcker och blir över med quiltning och maskinbroderi som mina hobbies, men liiite har jag ju köpt på mig, i form av fina ark och andra grejer man kan använda.
Idag kom jag på att jag ju borde fota mina paket och kort, eftersom det säkert kan inspirera andra, samtidigt som jag kommer ihåg om jag fått några superbra idéer!
På lördag fyller Pontus år och det här är hans ena paket. Innehållet avslöjar jag inte, men det ska bli ett till paket eftersom båda killarna är bjudna och vill ha ett varsitt paket med sig.
Jag gillar att använda grafiska papper, randiga, rutiga och prickiga, kombinerat med en till färg. Det blir alltid läckert! En annan sak som också blir fin är att använda brunt omslagspapper, kombinerat med riktiga sidenband, eller ett riktigt grovt snöre. Idéerna tryter aldrig!
När jag arbetade på Chocolat före jul så slog jag in hundratals paket, och det gav mig också flera idéer, samtidigt som jag blev både snabb och duktig på att få till dem fint!
Om ni tittar i övre kanten har jag tagit två smala längder av omslagspapper, vikt in kanterna på båda sidor och gjort ett dubbelt omslag av dem. Väldigt enkelt, men så snyggt!
Här en närmare bild. Som ni ser har jag inte använt något snöre, utan istället använt ett lite styvare papper som jag gjort en rosett av. Hur det går till kan ni se i en av mina boards på min pinterest, "Alla paket", med tusentals idéer och tips. Därifrån har jag också skapat nejlikan, eller vad det nu är för blomma! Superlätt! Ta ett silkespapper, vik ihop det gång på gång och klipp sedan ut en blomform genom alla lager. Vrid varje lager lite, gör ett hål och dra igenom ett snöre och sen är det bara att puffa till det tills det ser blomlikt ut! Man kan göra olika klippningar för olika effekter. Jag använder min älskade limpistol för då vet jag att det sitter som berg, och det är ju tråkigt att presentera ett paket där dekorationen farit på sniskan...



Kortet brukar jag försöka få i stil med paketet. Enklast är om man tar ut en bit av något av omslagspapperen, då blir det stilrent. Jag textar inte så himla fint, men det duger, tycker jag, och jag blir bättre för varje gång ...
Blomman är superenkel! Vik ett lite styvare ark i den färg du vill ha på blomman på längden ca 2 cm brett och klipp. Klipp sedan itu på andra ledden så att du får små vikta bitar. Ur dessa klipper jag (genom att lägga dem ovanpå varandra) ut hjärtan. Halva hjärtat klistrar jag fast, andra delen får vara som den är och vips har jag tredimensionella blomblad. Bladen på blomman är enkla bladformer som jag sen drar upp bladnervsmönster med en icke-fungerande penna på. Slutligen så viker jag lite för att ge bladen mer liv.
Hur gör man de söta små rosetterna? Det är också himla lätt! Man tar en gaffel bara! Det är enklare med bilder, så jag visar en youtube-film istället:


Visst var det otroligt lätt? Om du vill göra en större rosett så kan du fixa dig en rosettillverkare - jo, de finns!
Se här:
Men naturligtvis kan du göra en väldigt lätt själv, med en liten restbit av trä, en borr och några träpinnar som kostar typ ingenting... har du IKEA-möbler hemma så kanske du har några som ligger (varför är det alltid flera extra ...?)
Det finns också andra sätt att göra rosetter. Det går att köpa de här grejerna, men det är ju så lätt att göra dem själv av en bit lite hårdare papp. Kolla in det här klippet, som ju fungerar även om det är avsett för att skapa rosetter till någon vovve
:

Det frestar mig MYCKET att göra mer kort, köpa mer grejer för sådant, men jag håller mig så gott det går. Idag är min scrapbookinglåda en fylld flyttlåda, och jag bävar för att det ska växa. Min studio räcker ju knappt för att vara mer än en i, och den är välplanerad så att varje yta är maximalt utnyttjad, och en hobby till gör det riktigt trångt ...


2 kommentarer:

Quiltepigen sa...

wauw hvor ser det godt ud Agneta.

Rose-Marie sa...

Otroligt vilken fint paket du har gjort.
Kram Rose-Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...