fredag 17 februari 2012

Söt presentförpackning eller småförvaring tutorial

Visst är den här söt?

Idag får du lära dig att det är både lätt och snabbt att sy en sådan!

Om ni förberett er 60-gradersmall som jag skrev om i gårdagens inlägg (eller har en 60-graderslinjal men då behöver ni inte göra nästa steg)så lägger ni tygerna och vadden ovanpå varandra och nålar fast mallen ovanpå och skär efter mallen.


Lägg sedan tygbitarna med rätan mot rätan och vadden ovanpå.

Sy ihop men spar en bit så att du kan stoppa in handen för att vända!


Klipp av spetsarna så att du får det här resultatet. (den blodiga knogen beror på att skrivbordet står för nära när man går in i syrummet ... )


Vänd över till rätan, pressa och sy en söm runtom. Jag använder mig av pressarfoten med en ledare i mitten som får gå längs med kanten, och så sidoställer jag nålen åt vänster.

Så här blir sömmen, precis lagom långt från kanten.


Vik hörn mot hörn och markera mitten med en nål.

Mät ut 2" (ca 5 cm) från varje sida om spetsen. Vik ner och nåla fast. Pressa kanten upptill.


Välj någon fin knapp, eller som jag som fått så fina broderade applikationsblommor av min goa granne S. Sy fast den i spetsen.

Med avigan utåt viker du upp så att nålen du tidigare markerat mitten med kommer längst ner. Jag syr inte ända upp (se nålens placering) utan lämnar ca 1 cm. Sy med en söm som går strax innanför den redan sydda sömmen.

Vänd över till rätan, peta ut hörnen, trä in ett sidenband under flikarna och gör en rosett - tada, du har sytt en söt presentförpackning, eller småförvaring. Kanske något att förvara tamponger i?

Du kan använda din mall och sy ihop 4 trianglar för att få en större förvaring - eller helt enkelt nåla fast mallen och skära lika långt utanför kanterna på mallen med hjälp av din linjal.  Lycka till!


5 kommentarer:

Giggilina sa...

Åh vilken sötnos!'
kram Gisela

Squirrels do Sew sa...

W O W - denna gång har du verkligen överträffat dig själv Agneta. Denna var ju bara gudomlig!!!!
Lotta

Gunilla K sa...

Men jösses så fina!!! Åh måste nog testa en sån när jag kommer hem i morron. Ska jobba hela helgen:((
kram Gunilla

Rose-Marie sa...

En riktig sötnos
Kram Rose-Marie

Ulla's Quilt World sa...

Your quilts/crafts are so fantastic! It's so nice to find other quilters all around the world!
www.quiltworld2.blogspot.com
Hugs, Ulla (from Finland)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...