onsdag 21 september 2011

Väska i jeanstyg med broderi

Jag har länge funderat på att sy en väska med stort lock och den måste rymma massor. När jag såg det fantastiska blombroderiet (Donna Dewberry) så var det så "rätt" att jag genast sydde ut det på jeanstyg. Det blev sedan väskans lock och utifrån locket fick jag sedan skapa väskan. En lite baklänges tillverkningsteknik, men alla sätt är ju bra utom de dåliga  =O)


Broderiets ena halva.
 Jag fick rätt snart en bild i huvudet över hur väskan skulle bli, och nuförtiden är det inte så speciellt svårt att sy efter en idé, och faktiskt utan att mäta alls mycket.

Väskans framsida med rundade kanter.

Jag tycker det är snyggt med fuskpasspoaler, och jeanstyget jag fått som present hade en utmärkt lite tunnare kvalitet för att det skulle fungera.



Fastsytt handtag på sidan och här syns också fuskpasspoalerna.



Jag skar på dum ledd när jag skar till väskan, vilket gav mig lite problem när jag skulle sy handtagen - tyget var inte nog långt. Då kom jag på att istället låta D-ringarna vara högre upp, och som en del av väskans utformning. Det blev jättebra. Handtagen har vadd inuti sig för att bli lite stelare.


Del av väskans sydda inredning och märklappen.


Det är härligt med många fack som inredning i en väska, och jag tycker att det härliga blommiga tyget (som varit gardin hemma hos en god vän - tack!) passade utmärkt. Det finns tre fickor på vardera sidan varav en är lite avsydd i botten så att min mobil ska kunna plockas upp snabbt.


Hela väskan syns ovan. och locket stängs med magnetknapp som jag för en gångs skull kom ihåg att stoppa dit INNAN jag sytt fast insidan - man lär sig av sina misstag. Här syns också hur högt upp D-ringarna sitter. Väskan är stabiliserad med två lager dukvadd och i botten och runt om mot sidorna har jag pressat fast "heavy under" (som jag använt till tygskålar). Det höll på att få en ände med förskräckelse när jag vände bak-och fram så jag började pressa på klistersidan, men jag hann stoppa innan olyckan var ett faktum - skönt!

Väskan är rejält stor och mäter 37 x 26 cm och är ca 7 cm bred, så den här rymmer massor. Vi får se om det blir den som får följa med på syfestivalen, för nu är det ju bara en dryg månad kvar, i år går den av stapeln helgen 4-6 november och som vanligt ser jag fram emot att se alla grejer och att träffa alla er sykompisar!


13 kommentarer:

Quiltepigen sa...

Åhh det er en meget smuk taske du har lavet Agneta.

Marianne´s hantverk sa...

Kanonsnygg väska Du sytt.
Marianne

Gunilla sa...

Snygg! Och lösningen med "handtagen" blev ju förträfflig! Kram

elis abet sa...

Den är snygg.Både modellen och broderiet Man kanske skulle plocka fram alla gamla jeansbitar, som jag sparat från barnens byxor och även mina

Rose-Marie sa...

Kanonläcker väska
Kram Rose-Marie

Gunilla K sa...

Gôrsnygg!!!
kram Gunilla

Malisquilt sa...

jättesnygg väska!!!
Maria i Falun

Bibbi sa...

Snygg väska och jättefint broderi!!
Kram Bibbi

Wivi sa...

Den blev jättesnygg!
Kram

Die Butjenterin Abschnitt sa...

Wow, die Tasche sieht sehr schick aus.
Liebe Grüße Käte

Lena sa...

Vilken SNYGGIS!Vackert broderi.
Kram Lena

Lizzan sa...

Så snygg väska!! Det är inte dumt att kunna sy sin egen väska så man får den precis som man vill ;)
Kram Lizzan

Anonym sa...

Vilken fin väska! Färgerna är helt perfekta med varandra!!
Kram
Lena Källefeldt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...