fredag 24 maj 2013

Perfekta hexagoner och Pinterest!

Jag har alltid tyckt att hexagoner ser väldigt läckert ut, men är som ni vet inte speciellt förtjust i (läs avskyr) att sy för hand, så det har mera varit något som "andra gör". Men så lärde jag mig ett annat sätt, att sy dem på maskin, och med den här tekniken som är "idiotsäker", så ser det ju till och med enkelt ut!

Med hexagoner kan man ju sy fantastiskt vackra quiltar! Här några exempel!
http://pinterest.com/michjeff42/hexagon-quilts/

Det man behöver är en papphexagon i exakt den storlek man har de i tyg i. Efter att ha ritat strecken en knapp 1/4" så tejpar man på sitt symaskinsbord och sen är det bara att gasa och köra! Nähä, det var inte nog bra som förklaring? OK - kolla videon då!


För övrigt gillar jag verkligen pinterest! Jag hittar hundratals fantastiska bilder som jag "nålar upp" på en av mina digitala anslagtavlor (pin something interesting - pinterest=nåla något intressant)

Förutom att man kan sätta pins (nålar) i vilken websida som helst - även youtube - kan man också välja att följa någon som har intressanta pins redan. Man kan också välja att åternåla, d.v.s. om någon satt en pin i något du gillar så klickar du på "repin" så hamnar det intressanta på din egen sida så att du lätt hittar tillbaka. Varje gång du sätter en pin som någon annan också satt får du ett förslag på en sida. Jag brukar vilja stanna kvar på den sida jag är, men öppnar den nya i en ny flik (högerklicka - ny flik/nytt fönster) så att jag hinner kika färdigt på den sida jag är innan jag går vidare till nästa!

Min sida på pinterest hittar du här och jag tror att du kommer att gilla mycket av det jag satt upp på mina boards (anslagstavlor). Först satte jag hur som helst, men det blev så oöverskådligt att jag sorterade upp det. Jag rekommenderar dig att välja många olika boards och sortera det du hittar dem emellan.
En varning dock - det är väldigt lätt att bli sittande och sätta nålar i timmar - jag överdriver inte! Så sätt en gräns för hur länge du ska sätta pins och håll den! Du kan ju lägga intressanta sidor du hittar som bokmärken inför nästa surfstund!

Det finns till och med en sida som heter "Stop pinning and start creating" - så nu är ni varnade för den här roliga aktiviteten!

1 kommentar:

jette sa...

Jeg har været på Pinterest i snart 2 år. Men det med at højreklikke og åbne i nyt vindue, når man får et forslag til en andens board, kendte jeg ikke, så det vil jeg bruge fremover, for det er nemlig rigtig træls, når man ikke kan komme tilbage til det oprindelig board, som man måske syntes var rigtig interessant. Jeg har valgt den nye visningsmåde og der er mange forbedringer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...