måndag 6 februari 2012

Pyssellykta

Vad kan man hitta på när man väntar på att vinterns absolut värsta och tråkigaste göromål blir färdigt? Jag satte igång att förbereda pysslet för barnen i kvarteret, som vi ska ha på lördag! (Om det är någon som undrar vad jag avser med göromålet så är det både kallt och blött - avfrostning av frysen... blä! Jag lyckas ALLTID blöta ner både golv och mig själv, och det tar en evig tid, men nu är det gjort och jag behöver inte (tänker inte!) göra det förrän nästa vinter, så det så!)

Vi pysslar en lördag i månaden och det ligger på min lott att "hitta på nåt" - vilket jag gör mer än gärna! Jag tänkte att något till alla hjärtans dag vore kul för barnen, och vips fick jag en idé! Jag tänkte ni skulle kunna pyssla med era barn också, om ni vill - eller barn förresten, det här pysslet passade mig toppenbra, och jag hör inte till kategorin barn sedan länge - barnslig är en helt annan sak!

Du behöver:
En glasburk - urdiskad och med etiketten borttagen (görs enklast med sprit om man inte vill gnida och riva i en evighet!)
En bit filt
En bit silkespapper
Paljetter/klistermärken
Band
Crepeband
Ett värmeljus

Lägg burken mot filtbiten och mät så att filten går precis upp dit skruvgängan till locket går. Rulla sedan burken så att du får ca 1 cm omlott. Klipp ut din bit.

Sen viker jag filten allteftersom och klipper ut hjärtan lite hipp som happ, dock inte för långt upp eller för långt ner eftersom jag ska sätta band uppe och nere. När hjärtana räcker och ser lagom många ut klipper jag ut en bit silkespapper som räcker till hela filtbiten, och med klisterspray på filten fäster jag sen silkespapperet. Så klistrar jag fast ett band upptill, jag tog också en bit av en creperemsa, viker den dubbelt och veckar den längs med överkanten. Den klistrar jag fast från insidan. Lite paljetter och andra hjärtan (jag hittade väldigt fina på ÖoB (som jag alltid kallat ÖB utan o:et) för ynka 2 spänn per förpackning, och slutligen ännu ett band nertill.
Allra sist fäster jag ett band längs ner på filtremsan. Sen rullar jag den så att den passar på burken och klistrar fast filten i den överlappande filtbiten - jag vill kunna byta till ett annat omslag om jag känner för det.
Jag tror att barnen kommer att gilla det här pysslet - det är kul, går att variera massor och dessutom blir resultatet sött, eller hur?
Det syns dåligt, men det finns ett tänt värmeljus inuti.

I botten sätter jag fast lite dubbelhäftande tejp (jag har ingen fästmassa som nog är att föredra) och på den sätter jag värmeljuset. Även om burken är rätt tjock kan den spricka om ljuset glider mot kanten, och såna olyckor vill vi väl inte vara med om?

Nu är frysen avfrostad, min alla hjärtans pyssellykta lyser fint och jag frös inte ihjäl trots att jag förvarade frysens innehåll på altanen!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...