onsdag 22 juni 2011

Ordning och reda i systudion/syrummet?

Nej, jag har inte städat, men däremot funderat lite kring hur förvaringen av tyger kan lösas. Ett mail från Rebecka triggade igång mig! Jag har ju mina tyger vikta (jo, faktiskt!) och i någorlunda färg- och kvalitetsordning, men organiserat som beskrivning är att överdriva kraftigt!

Jag är inte slarvig, faktiskt inte, men överdrivet organiserande tror jag tar bort en del av min kreativitet, och den är jag mycket mer rädd om än ev. kommentarer om mitt syrum.

Men det finns människor som vigt sitt liv åt (verkar det som) att få perfekt och 100%-ig kontroll över alla tyger, från ytte-pyttebitarna till metervarorna. Det här ser alldeles fantastiskt ut - men för mig ser det mer ut som en butik än som ett skapar-mecca!

Den här perfekta ordningen hittar ni hos Theresa, Fabric Therapy, som faktiskt själv kallar tygvalet att "shoppa sin stash"! Kolla in bilder här och rodna alternativt avundas, eller kanske suckar ni och tycker hon verkar galen i sin effektivitet ... jag är ambivalent ...

Min systudio som den såg ut i februari 2011, kan ni ser bilder på här, och även om det inte är speciellt välstädat idag så är det inte så här illa ...

Den här och fler avskräckande exempel (och några fina också) hittar ni här. Ami Simms har samlat dem.

Jag funderar vidare på vad jag verkligen skulle vilja ha i syrummet (om inte budgeten begränsade mig, och nu handlar det inte om symaskiner!) och kom fram till följande;

1) Ett höj- och sänkbart bord där jag skulle ha hela ytan i skärmattematerial. Bordet skulle vara stort och jag skulle vilja kunna gå på båda sidor om det!

2) Bättre belysning! Trots att jag varit avdelningsansvarig på lampavdelningen på IKEA så har jag inte den ultimata belysningen i syrummet. Jag gillar absolut inte lysrör, även om jag kan se behovet av dem när det är mörkt ute, men jag skulle kunna ha många fler punktbelysningar istället ...

3) Fyra stycken fullhöga - men inte djupa! - garderober från IKEA så att jag en gång för alla får tygsamlingen organiserad på ett sådant sätt att jag kan se mina tyger. Idag ser jag färgerna men får dra ut tunga trådbackar för att se alla tygerna som finns i färgen ...

4) Någon sorts bokhylla där jag får plats med alla quiltböcker/quilttidningar och mönster - fint och organiserat, gärna i tidskriftssamlare modell dyra snygga med text på baksidan så att man ser vilka tidningar som finns inuti.

5) Möjlighet att ha overlocken uppe på bordet! Det tar för lång tid och är tjorvigt att dra fram och sätta tillbaka dem mellan varje användning, vilket resulterar i att jag inte använder den lika mycket som jag kan/vill och borde.

6) Nätverksansluten skrivare som jag kan ha i ett annat rum!

Jag skulle också gärna ha en mysig fåtölj att sitta och kolla mönster och quilttidningar i, men redan nu kräver mina önskningar nästan ett nytt hus ... så det får vara så länge!

Tips eller idéer på vad man mer kan fixa till i syrummen runt om i landet får ni gärna skriva om i kommentarerna!


1 kommentar:

Rebecka sa...

Höj och sänkbart bord står på inköpslistan, check!
Belysning, väljer nog lysrör tror jag.
Till tygförvaring tänker jag mig hyllan expedit från ikea. Har ju mest klädtyger...check.
Böcker, mönster och massor av sybehör tänker jag mig i vägghängda skåp längs hela ena väggen, check.
Stort svängt bord för alla tre maskinerna är planerat, check.
Jag har redan skissat några omgångar möblering men måste mäta innan jag handlar. Det ska ju tapetseras och läggas golv först också.
Rebecka
Ps organiserad är något jag brukar känna mig som men efter din första länk med bilder tror jag att jag är väldigt oorgansierad:o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...