lördag 21 maj 2011

Remsor på skrådden - så här gör jag dem!

Remsor har alla quiltare behov av. Vi syr ihop remsor till större projekt, men framförallt kantar vi quiltarna med remsor. Oftast använder jag remsor som är skurna rakt av, men ibland fungerar det inte!
De tillfällena kräver istället att man skär sina remsor på skrådden, d.v.s. remsorna är skurna med 45 graders vinkel. Framförallt gäller det ju när man ska sy på en kantning på något som inte är helt rakt, t.ex. överkanten på en sminkväska eller necessär, och när man ska kanta något som har rundade hörn. Men det finns andra tillfällen också! Om man har ett tyg som är randigt till kantningen så är en rakskärning dömd att misslyckas. Om ränderna är på längden finns risken att de - oavsett om de är ritade eller vävda - faktiskt börjar åka runt lite, och då ser quilten sned ut, även om den faktiskt är exakt rak! Om ränderna är på tvären gäller samma sak, de kan börja se lutande ut, och då blir det lite sjösjukevarning för hela projektet! Bäst är alltså att skråddskära också randiga, och samma sak gäller rutiga tyger.

Hur gör man det på bästa sätt? Jag hade ett himla sjå innan jag lärde mig ett snabbt och smart sätt.

Eftersom quilttyger aldrig är kvadratiska så är det rätt konstigt att man visar steg-för-steg förklaringar med kvadrater. Jag brukar skära till lite extra remsor som jag kan använda till andra projekt så jag skär alltid extra. Jag vill inte heller skarva överallt, så halv bredd x 30 cm brukar fungera bra!

Börja med att rita ett streck som går i 45 graders vinkel från nedre hörnet. 45 grader finns på de allra flesta quiltlinjaler.

Skär längs med dit ritade streck.

Flytta nu din bortskurna triangel till den andra sidan av din rektangel.

Sy ihop triangeln med den större biten igen och pressa isär sömsmånen.

Rita sedan ut streck som går längs med de nya kortsidoran med 2½" mellan varje streck. Skär sedan längs med strecken och klipp isär. Sy samman remsorna i den längd du behöver. Klart!

Här ett exempel på hur jag INTE lyckats med att sy remsorna med rakskurna rutiga tyger. Titta både på över- och underkanterna så ser ni att de liksom snurrar sig.


Här nedan ett exempel på en grytlapp som kräver snedremsor som är skråddskurna, annars blir remsan inte följsam, d.v.s. den kommer att verka för kort!

Det finns också sätt att sy samman kortsidorna på parallellogrammet ovan så att man sedan kan klippa en enda lång remsa, men det sättet använder jag aldrig, jag skarvar istället!


 



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...